Op dit moment staan nog 149 van de duizend mensen op de wachtlijst en 25 personen reageren niet op brief of telefoon. “Het Wmo-loket heeft inmiddels extra mensen ingezet om zorgaanbieders en cliënten zo goed mogelijk met elkaar in contact te brengen”, legt de wethouder uit.
Aanbesteding
Zorgaanbieders Vitras/CMD en Beeuwkes Thuiszorg stopten per 1 augustus met het aanbieden van hulp. Hierdoor moest de gemeente Veenendaal de aanbesteding vervroegen. Acht bedrijven kregen de aanbesteding gegund, waaronder drie nieuwe partijen. “Twee van de nieuwe aanbieders bleken onvoldoende capaciteit te hebben. Hierdoor stagneert het aannemen van cliënten en daardoor ontstaan wachtlijsten. Dat is voor mij echt onacceptabel”, aldus Pilon.
Vervangende instelling
Circa duizend mensen ontvingen hulp van de twee aanbieders. Gemeente Veenendaal stuurde de cliënten een brief met de vraag naar welke vervangende instelling zij over wilden stappen. “Veel medewerkers van Vitras/CMD hebben ondertussen gesolliciteerd bij de andere zorgaanbieders. Een groot deel van de cliënten wilde wachten tot zij wisten bij welke zorgaanbieder hun hulp zou gaan werken, zodat zij dezelfde thuishulp konden houden”, vertelt de wethouder. “Deze mensen wachten ook nog op huishoudelijke hulp, maar dat ligt helaas buiten mijn bereik. Iedereen die op de wachtlijst staat en hulp nodig heeft, krijgt deze nog voor 1 september.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)
Lees ook:
Wmo-cliënt geen huishoudelijke hulp door conflict
Inwoners Hoeksche Waard zonder huishoudelijke hulp
‘Huishoudelijke hulp hoeft niet aanbesteed’
Wmo krijgt een zes als rapportcijfer
Vakbond wijst sociaal plan Vitras/CMD af