Cliëntenraad luidt noodklok over Zorgbalans

De cliëntenraden van de Haarlemse zorgorganisatie Zorgbalans zijn zeer ongerust over de kwaliteit van zorg in de organisatie. Dat blijkt uit een brandbrief die de centrale cliëntenraad aan de raad van bestuur en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft gestuurd.
Cliëntenraad luidt noodklok over Zorgbalans

In de brief aan de raad van bestuur eist de centrale cliëntenraad dat het vertrouwen van de medewerkers in het bestuur wordt hersteld. Volgens de cliëntenraad van Zorgbalans is het aantal uitzendkrachten dat in de organisatie werkt veel te hoog. Daarbij is het niveau van deze uitzendkrachten bedroevend laag. De raad verlangt een deltaplan van het bestuur om het sterke ziekteverzuim en leegloop van gekwalificeerd personeel tegen te gaan. De cliënten vragen zich af of de raad van bestuur voor zichzelf een beeld heeft van wat de minimale eisen zijn die gesteld moeten worden aan kwalitatief goede en verantwoorde zorg. In de brief staat: ‘Sinds de fusie per 1 januari 2006 tussen de Zorgplan Groep en de Stichting Ouderenzorg Velsen is het bergafwaarts gegaan en blijft essentiële verbetering uit. Zo langzamerhand bekruipt ons, leden van de centrale cliëntenraad Zorgbalans, een gevoel van machteloosheid. De grens van wat wij voor onze verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen nadert.’

Cliëntenraad

Voorzitter van de centrale cliëntenraad, Maarten Hartsuiker, beaamt desgevraagd dat er problemen zijn bij Zorgbalans. Volgens Hartsuiker heeft de raad wel vertrouwen in het huidige bestuur. “De cliëntenraad leeft niet op voet van oorlog met het bestuur. Met de brief geven we aan dat er een tandje bijgezet moet worden. Wij willen resultaten zien.” Hartsuiker zegt het bestuur te willen steunen bij de aanpak van de problemen. “Met de brief hebben we extra piketpaaltjes neergezet voor het bestuur.”

Inspectie verbaasd

Volgens IGZ-woordvoerder Wouter van der Horst is de brief van Zorgbalans verrassend voor de inspectie. “Wij hebben deze brief binnen gekregen en hij verbaasde ons. Dat komt omdat de inspecteur die zich met Zorgbalans bezig houdt, de belofte heeft gekregen dat er positieve veranderingen doorgevoerd zouden worden.” Een inspecteur is in het verleden al meerdere malen gaan praten met de raad van bestuur van Zorgbalans. Ondermeer vanwege de bestuurscrisis die er in 2006 heerste. “Bij het laatste bezoek is de indruk ontstaan dat de situatie onder controle was. Onze inspecteur gaat nu op basis van deze brief weer praten met het bestuur. Het is een zorgwekkende situatie.”

Vertrouwen OR

Niet alleen de cliëntenraad en de IGZ uitten hun bezorgdheid over de gang van zaken bij Zorgbalans. In oktober 2007 had de Verpleegkundige Advies Raad van Zorgbalans al tijdens een vergadering van de ondernemingsraad gevraagd of de OR het vertrouwen in het bestuur gaat opzeggen. Daarnaast wilde de Verpleegkundige Advies Raad van de OR weten hoe het mogelijk is dat Zorgbalans zoveel verlies lijdt. In 2007 heeft Zorgbalans nog een verlies geleden van 8,8 miljoen euro. Volgens voorzitter van de OR, Annelies Kamerling, deelt de OR de zorgen van de cliëntenraad. “De in de brief genoemde problemen hebben de aandacht van de OR”, zegt Kamerling. “Wij gaan deze maand nog in gesprek met de raad van bestuur hierover.”

Bestuur Zorgbalans

Volgens bestuursvoorzitter Roelof Jonkers van Zorgbalans is er geen sprake van een crisissituatie. “Dat wij te kampen hebben met personeelsproblemen is al langer bekend. Dat is een probleem waar de hele markt mee te kampen heeft.” Jonkers zegt met een plan bezig te zijn om de hrm-problemen op te lossen. Hij wil daar nog niets over naar buiten brengen. Daarnaast zegt Jonkers ook bezig te zijn met de aanpak van de financiële moeilijkheden bij Zorgbalans. “De verhoudingen van de raad van bestuur en de cliëntenraden en de OR zijn goed. Wij werken gezamenlijk aan passende maatregelen.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Lees ook:

Gouden handdruk Zorgbalans Haarlem

Roelof Jonkers naar Zorgbalans

Zorgbalans gaat fors saneren

Wmo dompelt Zorgbalans in bestuurlijke crisis