Van de twintig patiënten van wie het dossier niet klopt, missen vijf deelnemers informatie over voorgeschreven medicijnen als pijn- en ontstekingsremmers. In één dossier ontbreekt informatie over twee operaties en bevallingen en een andere patiënt leest in haar dossier dat ze kinderen heeft, wat niet het geval is. Niet alleen medische gegevens ontbreken, sommige dossiers zijn ook onleesbaar. Eén patiënt ontvangt behalve haar eigen gegevens ook de dossiers van twee andere patiënten, met hun namen en diagnoses erbij. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Een zorgvuldig medisch dossier is ontzettend belangrijk en we zijn oprecht geschrokken van deze uitkomsten. We roepen de Inspectie voor de Gezondheidszorg dan ook op om verder onderzoek te doen naar deze onzorgvuldigheden en uit te zoeken of het hier gaat om een structureel probleem.’
Wettelijk recht
Consumenten kunnen alleen achterhalen of hun dossier klopt, door het op te vragen. Ze hoeven zich hier niet bezwaard over te voelen. Het is een wettelijk recht om het eigen dossier op te vragen en in te zien. Combée: ‘Een kloppend dossier vergroot de patiëntveiligheid en daar zijn patiënt en arts bij gebaat.’
Dossier Kwaliteitsnormen
Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Zorginstellingen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken….
Lees meer >>