De Jonge: ‘Zorgkantoren verdelen extra geld verpleeghuizen 2019’

Zorgkantoren zullen de 600 miljoen euro verdelen die verpleeghuizen in 2019 extra krijgen. ‘De kwaliteitsplannen vormen de basis voor de zorginkoop in 2019’, heeft minister Hugo de Jonge van VWS bekendgemaakt op een bijeenkomst van brancheorganisatie ActiZ op 23 april.
Ismay Kremers en Mireille de Wee van de ActiZ-kerngroep wonen en zorg overhandigen minister Hugo de Jonge het rapport met 45 verhalen van zorgbestuurders.
Ismay Kremers en Mireille de Wee van de ActiZ-kerngroep wonen en zorg overhandigen minister Hugo de Jonge het rapport met 45 verhalen van zorgbestuurders.

Verpleeghuizen krijgen elk jaar extra geld boven op het bestaande budget. In 2017 kregen ze al 200 miljoen euro extra. De extra middelen lopen op van 435 miljoen euro in 2018, 600 miljoen euro in 2019 tot 2,1 miljard euro in 2021. De 435 miljoen euro voor 2018 krijgen de verpleeghuizen via een verhoging van de tarieven. Zo zien zorgbestuurders het graag, want dat geeft hun maximale beleidsvrijheid voor de besteding. De politiek wil echter ook de zekerheid dat het geld ten goede komt aan extra personeel en meer aandacht voor bewoners. De 600 miljoen euro extra voor 2019 zal daarom via de zorgkantoren worden verdeeld.

Zorgkantoren beoordelen kwaliteitsplan

De zorgkantoren zullen de verdeling baseren op de kwaliteitsplannen die zorgorganisaties al hebben gemaakt. Het kwaliteitskader verpleeghuizen verplicht zorgorganisaties tot het maken van een verbeteragenda per locatie. In zo’n kwaliteitsplan staat wat er nodig is om de kwaliteit van zorg op een bepaalde locatie op orde te krijgen. De meeste verpleeghuizen kiezen voor een mix van extra personeel, extra scholing en inzet van arbeidsbesparende ict. Dat blijkt uit de ActiZ-publicatie ‘Resultaten uit het verpleeghuis’, waarin 45 zorgbestuurders vertellen hoe hun zorgorganisatie het extra geld besteedt. ActiZ heeft de publicatie op 23 april overhandigd aan minister Hugo de Jonge van VWS.

Zorginkoop 2019 fundamenteel anders

Na afloop zei De Jonge dat de zorginkoop vanaf 2019 op een geheel nieuwe manier zal gebeuren. ‘Zorgkantoren zullen de kwaliteitsplannen beoordelen. Ze gaan per locatie bekijken in welke mate en in welk tempo er extra personeel bij moet. Ze zullen met zorgorganisaties meerjarige contracten afsluiten over het extra geld.’

Terugvorderen als het geld niet is uitgegeven

Zorgkantoren krijgen daarmee een dubbelrol. Zij zullen niet alleen het extra geld verdelen. Ze gaan ook achteraf controleren of het extra geld wel is besteed aan extra personeel, scholing of ict. ‘Als het verpleeghuizen niet lukt om het extra geld uit te geven waarvoor het volgens het kwaliteitsplan was bedoeld, dan zullen zorgkantoren het terugvorderen. Aan de ene kant geven we op deze manier zorgorganisaties de financiële zekerheid die ze nodig hebben om extra personeel aan te nemen. Aan de andere kant weten we als samenleving zo dat het geld naar de juiste zaken gaat. We komen zo tegemoet aan de wens van verpleeghuizen voor financiële voorspelbaarheid en het besef dat het extra geld niet vrijblijvend is.’ Verder herhaalde De Jonge dat 85 procent van het extra geld naar personeel moet. ‘Die norm is keihard.’ Zijn toelichting kunt u later vandaag lezen.

3 REACTIES

  1. [quote]
    Verder herhaalde De Jonge dat 85 procent van het extra geld naar personeel moet. ‘Die norm is keihard.’
    [/quote]

    Samen gezien met de bijna unaniem aangenomen motie-Smilde c.s., die uitkomstfinanciering verordonneert per uiterlijk 2020, vind ik dat toch een twijfelachtige zaak. Want bezie de volgende casus: een verpleeghuis dat goede mogelijkheden ziet om m.b.v. domotica en automatisering c.q. robotisering van een aantal zaken meer personeel vrij te spelen voor die persoonlijke aandacht.

    Doel bereikt, zou je zeggen. Vooral daar er een flink personeelstekort aan het ontstaan is in de zorg. Dus extra personeel in de verpleeghuiszorg kan ten koste gaan van de thuiszorg, waar men geen extra geld krijgt. (Zie bijv. https://www.skipr.nl/blogs/id3516-kapitaalinjectie-geen-garantie-voor-kwaliteit-verpleegzorg.html.) Maar met die keiharde norm gaat dat geld teruggevorderd worden of zelfs niet uitgekeerd worden. Want het is niet uitgegeven aan extra personeel.

    Ik zou de minister en ambtenaren van VWS, en de politieke partijen, aanraden om die motie toch nog eens goed tot zich door te laten dringen. Het zou namelijk een merkwaardige zaak zijn dat uitkomstfinanciering wel in de cure maar niet in de care zou moeten worden gerealiseerd. Want het is in de care net zo goed te realiseren, als je pathologieverloop als primaire uitkomstmaat vervangt door patiënt- of cliënttevredenheid. En beiden zijn heel goed te meten.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik begrijp dat arbeidsbesparende ict ook wordt beschouwd als personeelsinzet. Dan zou het goed moeten komen…
    Overigens vind ik het minder handig om de verdeling als uitgangspunt te baseren op de reeds gemaakt kwaliteitsplannen van de zorgorganisaties. De zorgkantoren beoordelen die plannen weliswaar, maar ik zou die plannen pas als uitgangspunt nemen als er vooraf een dubbelcheck is gepleegd op de rendementsambities voor de zorgverlening aan de patiënten. Pas dan kunnen ze mi. worden vastgesteld. Niet vooraf.

  4. @zwvjapio — Zelfs dan nog, als arbeidsbesparende ICT als personeelsinzet wordt beschouwd. Misschien ligt de onvoldoende cliënttevredenheid bij bepaalde verpleeghuizen wel helemaal niet aan gebrek aan persoonlijke aandacht, maar aan het slechte eten. Of aan de kleine kamertjes. Of aan onvoldoende recreatiemogelijkheden.

    Dan zou je de daar dus het extra geld aan moeten besteden. Dan werk je volgens het principe van uitkomstfinanciering — meet de cliënttevredenheid op een dusdanige manier dat meteen duidelijk wordt waar een eventuele te lage score aan ligt, en ga het extra geld gebruiken om dat te verbeteren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.