Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Eigen regie begint met meer en betere informatie’

Mark van Dorresteijn
Kees van Boven is huisarts en onderzoeker bij afdeling Eerstelijnsgeneeskunde van het Radboudumc. Van Boven doet onderzoek naar de FaMe app, bedacht door huisartsen verbonden aan het Radboudumc. De app werd eind 2014 getest bij patiënten in huisartsenpraktijken in de regio’s Nijmegen, Franeker en Amstelveen. Binnen enkele maanden komt de FaMed-app beschikbaar voor alle bij die huisartsenpraktijken ingeschreven patiënten.
‘Eigen regie begint met meer en betere informatie’


Artikel door: Frederieke Jacobs van SmarthHealth

 

FaMe biedt de patiënt inzage in eigen aandoeningen, medicatiegebruik, labwaarden, meetwaarden, intoleranties, contra-indicaties, brieven van hulpverleners en de tekst die de huisarts als beleid bij het contact noteert. Naast online inzage in de gegevens die de praktijk noteert, kunnen patiënten via FaMe ook zelf gegevens invoeren in hun eigen dossier, zoals bloeddrukwaarden, glucosemetingen, gewicht en lengte. Dit is vooral interessant voor mensen met diabetes en cardiovasculair risicomanagement (CRVM) patiënten. Daarnaast kunnen patiënten via FaMe zelf een afspraak maken op het spreekuur van de huisarts. Hierdoor hoeft de patiënt niet meer te wachten aan de telefoon en vermindert voor de huisartsenpraktijk de telefoonbelasting.

Waarom is uw app zinvol?

‘Het huisartsendossier van een patiënt wordt inzichtelijk dankzij de FaMe-app. Het biedt de patiënt inzage in eigen aandoeningen, medicatiegebruik, labwaarden, meetwaarden, intoleranties, contra-indicaties, uitslagen van het lab en brieven. Het is heel handig om die informatie op een tablet of smartphone bij te hebben, bijvoorbeeld wanneer je een bezoek brengt aan de huisarts, apotheek of specialist in het ziekenhuis. Er wordt veel gesproken over het centraal stellen van de patiënt en de actieve rol van de patiënt in een zorgtraject, maar dan moet je ze wel persoonsgerichte informatie verschaffen die ze nodig hebben om zelf weloverwogen besluiten te nemen. De informatie in de FaMe-app stelt patiënten in staat om zelf keuzes te maken, op basis van de informatie in het huisartsendossier.’

Wie wordt hier beter van?

‘De patiënt wordt hier beter van. Er zitten twee voordelen aan FaMe: de app betekent meer gebruiksgemak voor de patiënt, bijvoorbeeld door het controleren van de medicatielijst of door afspraken maken. Daarnaast geeft de app patiënten meer inzicht in het eigen zorgproces, waardoor ze meer grip krijgen, beter kunnen anticiperen en zelf een actievere rol kunnen spelen.

Uit ons onderzoek blijkt dat de patiënten die FaMe gebruikten enthousiast zijn over de app. Ze verwachten meer kennis op te doen, beter te kunnen beslissen over hun zorg en actiever bij de behandeling betrokken te worden. De huisartsen die we vragen stelden bij het onderzoek verwachten minder fouten bij de inname van medicijnen en minder fouten bij voorschrijven van medicatie door andere zorgverleners. We denken dat FaMe de autonomie van patiënten zal bevorderen. Dat is lastiger meetbaar dus daar gaan we aanvullend onderzoek naar doen.’

Wat zijn uw toekomstplannen met de app?

‘Momenteel is de app alleen te gebruiken door patiënten van huisartsen die met Transhis als huisartseninformatiesysteem (HIS) werken. De app wordt nu doorontwikkeld: we verwachten dat FaMe binnen twee tot drie maanden veel breder inzetbaar wordt. Ook andere HIS-leveranciers kunnen de software dan gaan gebruiken. FaMe is nu gekoppeld aan Transhis, maar het is een generiek systeem dat ook op andere informatiesystemen voor huisartsen kan draaien.’

Waarom doen jullie mee met de Health app award?

‘De FaMe-app is een smartphone- en tablet applicatie voor TransHis, het huisartseninformatiesysteem ontwikkelt door huisartsen verbonden aan het Radboudumc. Eind vorig jaar is de FaMe-app getest door patiënten bij een aantal huisartsenpraktijken in de regio Nijmegen. Uit onderzoek bleek dat deze patiënten erg enthousiast waren over de FaMe-app. De reden om mee te doen aan de Health app award 2015 is dat we zelf net zo enthousiast zijn. We willen de app uiteindelijk aan alle patiënten aanbieden die daar behoefte aan hebben.’

Waarom denkt u dat u kunt winnen?

‘Er bestaat bij patiënten terecht veel behoefte aan inzage in en invloed op het eigen patiëntendossier. De FaMe-app doet precies dat: de app voorziet een patiënt van de gegevens die hij of zij nodig heeft om eigen verantwoordelijkheid te nemen en mee te beslissen in het eigen zorgproces. Het helpt de patiënt betere en gefundeerde besluiten te nemen. Daarmee is de FaMe-app een belangrijke en tegelijkertijd relatief makkelijke zorginnovatie.’

Wat is uw visie op e-health?

‘Ik denk dat e-health een belangrijke bijdrage kan leveren voor zowel patiënt als zorgverlener, maar we weten nog niet welk deel opgepakt gaat worden door de patiënt. De patiënt overladen met informatie zal ze niet zoveel helpen. We moeten eerst weten wat mensen willen weten en wat ze nodig hebben om een onderbouwde beslissing te nemen. In dat kader past de FaMe app perfect.’

Dossier: Health app award 2015

De Health app award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest zinvolle app in de gezondheidszorg. In 2015 wordt de award uitgereikt tijdens het congres: Digitale Ontwikkelingen in de zorg op 26 juni in Utrecht.
Bekijk het dossier met alle berichten over de awards

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.