Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gemeenten informeren inwoners slecht over Wmo

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Burgers krijgen nauwelijks of geen informatie van hun gemeente over de hoogte van de eigen bijdrage voor hun ondersteuning. Hierdoor worden zij maanden later overvallen door soms zeer hoge facturen die zij niet zomaar kunnen betalen.
geld.jpg
Fotolia

Dit signaleert de Nationale ombudsman in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Een onverwacht hoge rekening’.

Tegenstrijdig
De ombudsman noemt de eigen bijdrageregeling in de Wmo tegenstrijdig. Ombudsman Van Zutphen: ‘Er wordt van burgers verwacht dat zij zelf actief keuzes maken, maar de informatie die daarvoor nodig is, kan door gemeenten niet altijd worden gegeven.’

Geen informatie
Gemeenten moeten hun burgers voorafgaand aan besluitvorming op een aanvraag informatie geven over het bestaan van een eigen bijdrage en de hoogte daarvan, maar dit kwam niet of nauwelijks in het keukentafelgesprek aan de orde. Daarbij komt dat gemeenten volgens de wet zelf die berekeningen niet mogen maken en ze kunnen deze informatie vooraf dan ook niet geven. Hierdoor hebben burgers zich niet kunnen voorbereiden op de financiële consequenties en niet vooraf de keuze kunnen maken om eventueel van de ondersteuning af te zien.

Eigen bijdrage
Burgers lieten de ombudsman weten dat zij een andere keuze hadden gemaakt, als zij van tevoren zouden hebben geweten hoe hoog de eigen bijdrage voor hen zou uitvallen. Zij zijn in financiële problemen gekomen door hoge facturen, vaak over meerdere maanden tegelijk. Het rapport bevat enkele voorbeelden, waaronder dat van iemand die op haar vraag over de hoogte van haar eigen bijdrage meermalen geen antwoord kreeg. Uiteindelijk ontving zij onverwacht een rekening van 550 euro per maand, vijfmaal het bedrag dat ze eerder kwijt was.

VWS
De ombudsman vraagt de staatssecretaris van VWS nadrukkelijk aandacht te schenken aan de ambivalentie in de eigen bijdrage-regeling. Daarnaast beveelt hij gemeenten aan de informatieverstrekking aan burgers te verbeteren en maatwerk toe te passen waar dat mogelijk is. Onlangs verlaagde de rechter de eigen bijdrage van een inwoner van Boxmeer van ruim 500 naar 61 euro per maand. In september vorig jaar waarschuwde het CAK ook al voor torenhoge rekeningen.  

Klachten
Aanleiding voor dit onderzoek waren de vele klachten en signalen die de Nationale ombudsman direct of via de vereniging voor budgethouders Per Saldo ontving. De ombudsman stelde de 282 bij hem aangesloten gemeenten vragen over de manier waarop zij hun inwoners informeren over de eigen bijdrage. Een half jaar geleden concludeerde de ombudsman ook al dat de burger vaak de dupe wordt van de ingewikkelde uitvoering van de taakverdeling tussen Rijksoverheid en gemeenten. Toen ging het over het pgb-trekkingsrecht. 

Dossier Thuiszorg
Nieuws, achtergronden en opinie over de thuiszorg. De artikelen gaan over verpleging en verzorging bij cliënten thuis en huishoudelijke hulp op indicatie, vaak in combinatie met de zorghervorming.
Lees meer >>

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.