IGZ verbaasd over weigering verpleeghuizen

Verpleeghuizen schorten de uitgifte van kwaliteitsgegevens aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) nog verder op. Dat schrijft directeur Jan de Vries van brancheorganisatie ActiZ in een brief aan inspecteur-generaal Ronnie van Diemen van de Inspectie.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
care400.jpg

Tijdens de algemene ledenvergadering in september hebben de leden van ActiZ besloten de aanlevering van kwaliteitsindicatoren aan de IGZ op te schorten. Verpleeghuizen hebben bezwaar tegen de gebruikte kwaliteitsindicatoren. Die zouden leiden tot afvinklijstjes en ranking van verpleeghuizen die geen goed beeld geven van de werkelijke kwaliteit van zorg. Hierop is de deadline voor het aanleveren verschoven naar 14 oktober.

Wringen
Uit een brief van 6 oktober in bezit van Zorgvisie blijkt dat ActiZ de aanlevering van kwaliteitsindicatoren nu nog verder wil uitstellen. Jan de Vries schrijft: ‘Wij verzoeken de IGZ in te stemmen met een verdere opschorting van de

2
42

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Methodisch werken is geborgd in het beroepsprofiel van de verzorging en verpleging en in methodische leerlijnen op de scholen (ROC's). Daarover hoeven we het toch niet meer te hebben? De lijstjes van de inspectie refereren daaraan. En nog een stapje verder hier en daar ten aanzien van vrijheidsbeperking vanuit de benadering van patiënt denken naar mens denken. Daarmee verandert de bejegening en het gesprek met de klant; weten we wie de klant is als persoon met welke waarden?
    Een medewerker een diploma laten behalen is 1 maar kennis in de praktijk brengen en behouden is twee.
    Kennelijk lukt het zorginstellingen onvoldoende om de kennis in de dossiers vanuit de juiste context (wie is de klant en welke regels gelden in de opleiding en in de maatschappij en heb ik dan de juiste benadering ingezet) verzilverd te zien worden. En daar is de klus te doen! Voor en met de medewerkers op de werkvloer. Inhoudelijk (instrumenteel) en randvoorwaardelijk (voldoende personeel tov indicatie)
    Het is een essentiële misser wanneer je deze werkelijkheid niet kunt of wilt erkennen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.