Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Inzage patiënten in medische dossiers verloopt goed

Bert Bukman
De meeste patiënten die hun medische dossier opvragen, krijgen dit snel en eenvoudig voor elkaar. De kosten zijn bovendien gering en de betrokkenen zijn tevreden. Wel is het aantal patiënten dat gebruikmaakt van de mogelijkheid tot inzage nog beperkt. Dat blijkt uit onderzoek van Nivel.
Maasstad Ziekenhuis
Getty Images / iStock

Het aantal Nederlanders dat zijn medische dossier opvraagt, bedraagt ongeveer 8 procent van de bevolking, blijkt uit onderzoek van Nivel. Dit is een gemiddelde van de afgelopen drie jaar. In 89 procent van de gevallen is het opvragen zonder problemen gelukt. Patiënten die hun dossier ontvangen, zijn in het algemeen tevreden met de inhoud ervan. Ook geven ze aan dat het opvragen hen heeft geholpen bij inzicht in hun ziekte of aandoening.

Ongeveer 6 procent van de dossiers was in eerste instantie niet compleet of op een andere manier niet in orde. Voor sommige mensen is het medisch jargon niet altijd goed te begrijpen en is een toelichting van de arts nodig, aldus Nivel. Er was één respondent die in eerste instantie het dossier van een andere patiënt heeft ontvangen.

Recht op inzage

Een opvallende bevinding is dat ongeveer 20 procent van de deelnemers aan het onderzoek niet bekend is met het recht op inzage. Het opleidingsniveau lijkt hierbij een rol te spelen. 86 procent van de hoogopgeleiden is bekend met dit inzagerecht tegen 66 procent van de respondenten met een lager opleidingsniveau.

Het opvragen van dossiers of inzage ervan verloopt dus meestal naar tevredenheid. Toch kan het proces verder worden verbeterd, aldus Nivel. Op de eerste plaats kan de voorlichting over het recht op een kopie van of inzage in het medisch dossier beter. Daarnaast kunnen zorginstellingen van elkaar leren door protocollen uit te wisselen.

Privacygevoelig

Het is ook belangrijk om te zorgen dat privacygevoelige gegevens op de juiste wijze in het dossier komen. Hierbij is met name aandacht voor gegevens van derden van belang. Patiëntenportalen kunnen in de toekomst een grotere rol gaan spelen en een mogelijkheid bieden voor directe inzage in het medisch dossier.

Het onderzoek van Nivel richtte zich op het opvragen van dossiers binnen de huisartsenzorg, de ziekenhuiszorg en de geestelijke gezondheidszorg. Het onderzoek is gebaseerd op een analyse van bestaande bronnen, focusgroepen, interviews en een digitale peiling onder ruim 700 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.