Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kernset Patiëntproblemen: eenheid van taal voor verpleegkundigen

Bert Bukman
De nieuwe Kernset Patiëntproblemen van V&VN maakt het mogelijk om het verpleegkundig zorgproces te standaardiseren en eenduidig te maken, en daarmee de overdracht te verbeteren.
Mark Janssen
Getty Images / iStock

De Kernset bevat bovendien een verzameling gestandaardiseerde patiëntproblemen die laten zien hoe de nieuwe aanpak werkt. Dit meldt het platform QruxxTech.

‘Verpleegkundigen vind je overal: in het ziekenhuis, de wijkzorg, de thuiszorg, de ouderenzorg en de ggz’, aldus Renate Kieft van V&VN. ‘In hun werk met patiënten verzamelen ze veel gegevens, die ze met elkaar delen en aan elkaar overdragen. Dat moet eenduidig gebeuren. Iedereen moet precies begrijpen wat de situatie is. Maar in de praktijk is dat vaak niet het geval. De onderlinge communicatie kent namelijk geen echte standaard.’

Verschillende probleemlijsten

De Kernset Patiëntproblemen is het resultaat van een onderzoek van V&VN naar de standaardisering van verpleegkundige gegevens. Hiervoor kregen verpleegkundigen uit alle domeinen van de zorg een lijst voorgelegd met een select aantal patiëntproblemen die zij in hun werk tegenkomen. Onderzocht is of iedereen precies hetzelfde verstaat onder een term uit die lijst. En zo nee, welke aanpassing noodzakelijk is.

Kieft: ‘Op dit moment zijn er nog verschillende probleemlijsten in gebruik voor de elektronische dossiers. Daardoor is niets eenduidig. Specifieke informatie moet handmatig worden toegevoegd. De Kernset Patiëntproblemen maakt daaraan een einde. Daarbij streven we naar volledigheid. Zodat een verpleegkundige in het dossier onderscheid kan maken tussen bijvoorbeeld een brandwond, smetten of een doorligwond.’

Termen doorgeven

Als een verpleegkundige signaleert dat een term ontbreekt, kan hij of zij dit doorgeven. ‘Samen met experts beoordelen we of deze kan worden toegevoegd. Op termijn moet dat leiden tot een min of meer volledige lijst, en daardoor een betere overdracht, betere zorg en minder registratielast voor de verpleegkundigen.’

Beslissingsondersteuning mogelijk dankzij de Kernset

De Kernset maakt ook beslissingsondersteuning mogelijk. Doordat je het verpleegkundig handelen eenduidig kunt vastleggen, kun je interventies vergelijken en bespreken. Kieft: ‘De Kernset maakt het verpleegkundig handelen zichtbaar. Verpleegkundigen krijgen inzicht in elkaars keuzes en kunnen van elkaar leren. Ook de patiënt profiteert. Die krijgt meer inzicht in zijn situatie en kan daardoor de regie nemen. De Kernset draagt zo voor alle betrokkenen bij aan betere zorg.”

Pilots in Amsterdam en Nijmegen

Op dit moment draait een pilot in de regio Amsterdam en is een implementatie bezig in het Radboudumc in Nijmegen. De eerste reacties zijn positief. Kieft is optimistisch. ‘Mensen moeten ermee aan het werk om te zien wat het voor hen oplevert. ‘O ja, dit hebben we echt nodig’, zeggen ze dan. Ik zie aan dit soort reacties dat het commitment groeit.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.