Kleine organisaties leveren betere ouderenzorg

Kleine ouderenzorgorganisaties voeren minder verbeteracties uit, maar leveren wel betere zorg. Dat blijkt uit het proefschrift ‘Trinity of Quality Improvement’ van Sjenny Winters. Zij promoveerde op vrijdag 12 september 2014 aan het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg (iBMG) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Kleine organisaties leveren betere ouderenzorg
Foto: ANP - Roos Koole

Winters onderzocht hoe de kwaliteit van de ouderenzorg wordt verbeterd en welke factoren dat proces beïnvloeden. Ze bekeek of structuurkenmerken zoals regio, capaciteit en het onderdeel uitmaken van een concern invloed hebben op deze uitkomsten. Dat blijkt inderdaad het geval. Grote concerns en grote locaties in het westen van Nederland presteren over het algemeen slechter dan kleine concerns en kleine organisaties. Winters redeneert dat kleine instellingen wellicht geschikter zijn voor een persoonlijke benadering.

Verbeteracties

Hoewel de kleine zorgorganisaties betere zorg leveren, komen zij minder toe aan verbeteracties. Dit ontstaat vooral door een tekort aan capaciteit. De onderzochte organisaties voeren gemiddeld

5
35

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Uitdaging voor concerns om een ”lichter” concept te ontwikkelen op basis van kleinschaliger concepten en waarvan het businessmodel op basis van wonen en zorg scheiden is (mensen betalen hun eigen huur en service (voorzien in levensonderhoud). Dan blijft er letterlijk energie en focus over om enerzijds publieke en kwalitatief hoogwaardige zorg te bieden, en anderzijds een particulier en aangenaam woon- en service component te leveren. Wij zien de succesformule bij een twintigtal kleinschalige woonvormen die wij regelmatig toetsten met behulp van het Improvement Mdoel. Ook wij geloven stellig in focus op het inhoudelijk klantproces zelf, en het toepassen van kwaliteit daar waar het hoort. zie http://www.stichtingbim.nl

  3. Is deze uitkomst gescreend en gecorrigeerd op precies dat statistische effect dat Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman aantoonde? Kleine organisaties zijn altijd oververtegenwoordigd in de groep ‘best’ presterende organisaties; net als overigens in de groep ‘slechtst’ presterende organisaties. Hoe kleiner de organisatie, hoe geringer statistisch namelijk de tendens naar het midden is.
    Kortom: wat is de waarde van deze onderzoeksuitkomst precies? Op basis van de quote in Zorgvisie nog weinig.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.