Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Medicatieveiligheid dankzij standaardisering werkplekken

Patricia van der Zalm
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch is bezig met de vernieuwing van zijn medicatiekamers. Het project Medicatiekamer 2.0 heeft tot doel de medicatieveiligheid te verbeteren, verspilling van materialen en tijd terug te dringen en de medicatiekamers zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.
Medicatiekamer 2.0
Medicatiekamer 2.0 - Foto: JBZ

De medicatiekamers in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch zullen eind volgend jaar gestandaardiseerd zijn. Doordat de kamers uniform worden ingericht kan iedereen in alle kamers in het ziekenhuis op dezelfde manier werken. ‘Door de standaardisatie kun je veilig werken’, zegt Jeroen Derijks, gevestigd ziekenhuisapotheker/manager van de ZANOB-apotheek in het ziekenhuis.

De kamers krijgen een vaste U-vormige indeling met standaardwerkplekken voor het uitzetten of bereiden van medicatie en voor de opslag van risicomedicatie en opiaten. Alle medicatiekamers beschikken straks over een computer om dingen te kunnen opzoeken ‘Door de werkprocessen in de medicatiekamer te scheiden, hoeven medewerkers in acute situaties bijvoorbeeld niet te zoeken naar bepaalde medicatie maar kunnen ze gelijk de goede pakken’, zegt Derijks. ‘De verschillende categorieën medicijnen liggen overal op dezelfde werkplek.’

Van de 26 medicatiekamers zijn er tot nu toe twaalf verbouwd; de eerste is onlangs feestelijk geopend. De vernieuwing valt onder het project Medicatiekamer 2.0, dat in 2014 startte en eind volgend jaar afloopt. Dan wil het ziekenhuis de medicatiekamers als onderdeel van het integrale kwaliteitssysteem laten accrediteren door de Joint Commission International (JCI). ‘Dan behoor je tot de top’, zegt Derijks. Het AMC, UMC Utrecht en het Maasstad ziekenhuis zijn al JCI-geaccrediteerd. ‘Zeven andere ziekenhuizen zijn ermee bezig.’

Medicatieveiligheidsfunctionaris

Aanleiding voor het project was een externe audit met betrekking tot het landelijke veiligheidsmanagementsysteem (VMS). Daaruit kwam in 2012 een aantal ‘verbeterpunten’ naar voren. ‘Er was slechts beperkte werkruimte om parenteralia – geneesmiddelen voor infusen en spuiten – te bereiden. Dat moet bovendien in een schone omgeving gebeuren. De kamers waren zo ingedeeld dat je de vloer niet overal goed kon schoonmaken.’

In 2013 nam de apotheek bovendien medicatieveiligheidsfunctionaris Dianne van Abeelen in dienst als ‘verbinding tussen het ziekenhuis en de apotheek’. Zij maakte een procesanalyse om te kijken waar sprake was van verspilling en gebruiksonvriendelijkheid als medewerkers medicijnen moeten pakken. ‘Te veel medicijnen lagen vanwege ruimtegebrek niet binnen handbereik, maar in de centrale opslag. Verpleegkundigen moesten van hun afdeling steeds naar de opslag om medicatie te halen. Daarmee werd tijd en menskracht verspild. Bovendien moesten ze soms hoog reiken of diep bukken. Door de standaardisatie van de medicatiekamers kunnen verpleegkundigen veiliger, rustiger en sneller werken.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.