‘Ten eerste zal ik een onafhankelijk extern onderzoek instellen naar de gang van zaken rond deze faillissementen, om lessen te kunnen trekken voor de toekomst opdat een situatie als deze zich niet meer voor zal doen’, aldus Bruins.
Maximaal inspannen
Bruins gaf tijdens het debat aan dat hij zich maximaal zal inspannen voor het behoud van basiszorg en vormen van acute zorg in Lelystad en omgeving. ‘Ik pak deze inspanningsverplichting zeer actief op’, meldt de minister. ‘Om op korte termijn te komen tot een concreet plan voor duurzaam behoud van vormen van basiszorg en acute zorg in Lelystad en omgeving, zijn de biedingen van geïnteresseerde partijen voor een doorstart van zorg het uitgangspunt. Ik heb daarbij aangegeven dat waar er financiële knelpunten zijn met betrekking tot de spoedeisende hulp en de acute verloskunde, ik bereid ben om financiële middelen ter beschikking te stellen via een beschikbaarheidsbijdrage. De plannen worden op dit moment beoordeeld.’
Onderzoek naar financiële situatie uit het BDO-rapport
De NZa onderzoekt op dit moment voor alle veertien ziekenhuizen uit het BDO-rapport of er sprake is van een precaire financiële situatie. ‘De NZa kijkt daarbij ook of er andere ziekenhuizen zijn die in financiële moeilijkheden verkeren. Ik heb de IGJ en de NZa gevraagd mij onmiddellijk op de hoogte te stellen als er ziekenhuizen zijn met serieuze financiële problemen die de continuïteit van de instelling bedreigen. Zoals toegezegd, zal ik voor het einde van het jaar de bredere analyse delen’, aldus Bruins.
Aanbod aansluiten op de behoefte van mensen
‘Om het aanbod meer te laten aansluiten op de toekomstige behoefte van mensen is het van belang dat er een gedeeld beeld ontstaat van de zorgvraag en het zorgaanbod in de regio’, schrijft Bruins. ‘Hiervoor is nodig dat data wordt verzameld die betrekking heeft op zorg en ondersteuning door de gemeente, curatieve en langdurige zorg. Veel data is al beschikbaar via openbare bronnen. Ik heb het RIVM, in samenwerking met andere kennisinstituten, gevraagd het voortouw te nemen om de relevante gegevens handzaam te bundelen en een tool voor partijen te ontwikkelen om in de regio het gedeelde beeld te maken.’
Bruins geeft aan de verantwoordelijke partijen in de regio ondersteuning te bieden bij het opstellen van dit gedeelde beeld en het noodzakelijke vervolgproces. ‘Dit doe ik in het bijzonder door de inzet van vouchers, die het financieel mogelijk maken dat partijen ontbrekende expertise inhuren bij de verschillende fases van het opstellen, analyseren en het formuleren van vervolgacties van het gedeelde beeld in de regio. Daar waar partijen in de regio elkaar onvoldoende vinden voor dit gesprek, zal ik dat op gang brengen.’
Meldplicht voor acute zorg
Tevens liet Bruins tijdens het debat weten dat er voor zorgaanbieders een wettelijke meldplicht over de acute zorg moet komen. Tevens moet er een verplichting komen tot het vooraf informeren van voornemens hieromtrent van gemeenten, patiënten en burgers. Dit om ervoor te kunnen zorgen dat verrassingen worden voorkomen en de toezichthouders tijdig hun rol kunnen spelen. ‘Ik bereid momenteel een algemene maatregel van bestuur voor, waarin is opgenomen dat zorgaanbieders die voornemens zijn om een afdeling spoedeisende hulp, acute verloskunde of een huisartsenpost te gaan sluiten tevoren moeten overleggen met zorgverzekeraars en zorgaanbieders voor wie de sluiting gevolgen kan hebben. Er komt een meldplicht richting de toezichthouders IGJ en NZa. Ook moet de zorgaanbieder gemeenten en burgers informeren en een afbouwplan opstellen. Een concept van de amvb ontvangt u in november 2018. De inwerkingtreding van de amvb is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de Wet Toetreding Zorgaanbieders.’