Nivel start onderzoek naar het omgaan met medische missers in de huisartsenzorg

Onderzoeksinstituut Nivel begint met een onderzoek naar de behandeling van klachten en incidenten in huisartsenpraktijken, gezondheidscentra en huisartsenposten. Dit sluit aan bij een vergelijkbaar onderzoek in ziekenhuizen.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Nivel
iStock

Het doel van het project Open in de huisartsenzorg is zorgverleners te helpen open en adequaat te reageren als er iets is misgegaan. Bijvoorbeeld door te luisteren, begrip te tonen en excuses aan te bieden aan patiënten. Ook is het zinvol te laten zien wat ze van het incident hebben geleerd, aldus het Nivel. ‘Een adequate reactie kan de impact van een incident op de patiënt en de betrokken zorgverlener beperken en eventuele escalatie voorkomen.’

Eerste stap

De eerste stap in dit onderzoek is inzicht te krijgen in de ervaringen van patiënten. Daarvoor organiseert het Nivel een groepsbijeenkomst met patiënten en hun naasten over hun ervaringen met incidenten en klachtafhandeling bij huisartsen(posten). Deze bijeenkomsten worden later in het project herhaald.

Vervolgens wordt bekeken in hoeverre de huidige incident- en klachtafhandeling aansluit bij hun behoeften. Verder is van belang hoe incidenten en klachten een plek kunnen krijgen in de kwaliteitsverbetering.

Daarna wordt onderzocht hoe de klachtafhandeling en het omgaan met incidenten is georganiseerd. Eén van de ambities van dit project is ook te komen tot een leernetwerk voor het uitwisselen van best practices. ‘We willen tijdens dit project onze resultaten delen met huisartsen, best practices ontdekken en de kennis hierover ook uitwisselen.’

Missen diagnoses

Eerder onderzoek laat zien dat er in de huisartsenzorg 58 incidenten zijn per 1000 patiëntendossiers. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het missen van diagnoses, gebrekkige uitvoering van aanvullend onderzoek, verkeerde uitvoering of het onterecht uitstelling van behandelingen en een slechte bereikbaarheid van de praktijk.

Daarnaast zijn er in 2016 410 calamiteiten bij de IGJ gemeld over de eerstelijnszorg.

Het project van het Nivel sluit aan op een vergelijkbaar onderzoek in ziekenhuizen. Dit wordt uitgevoerd in samenwerking met onderzoekers van VUmc en AMC.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.