Programma patiëntveiligheid uitgebreid met nazorg

Het veiligheidsprogramma ‘Voorkom schade, werk veilig' wordt uitgebreid met patiëntenparticipatie en nazorg voor patiënten bij schade na medisch handelen. Dit hebben de partijen binnen het veiligheidsprogramma, de Nederlandse vereniging van ziekenhuizen, de Orde van Medisch Specialisten, V&VN en het LEVV, in overleg met patiëntenorganisaties, de NPCF de CG-Raad en de Consumentenbond besloten, meldt Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland.

Afspraken herstelbehandeling

Het veiligheidsprogramma is opgesteld door ziekenhuizen, medisch specialisten en verpleegkundigen om de patiëntenveiligheid te verbeteren en meer vermijdbare schade voorkomen. Het doel is vermijdbare schade in Nederlandse ziekenhuizen in vijf jaar te reduceren met vijftig procent. Al sinds de invoering van het programma in 2007 zijn er geluiden dat patiëntenparticipatie moet worden opgenomen. Het bevat wel richtlijnen over preventie en ontwikkeling, maar nog geen afspraken over bijvoorbeeld volledige en eerlijke informatie, en herstelbehandeling voor patiënten die schade hebben opgelopen.

Opnemen in NTA

De afspraken over patiëntenparticipatie en nazorg worden opgenomen in de Nederlandse Technische Afspraak (NTA). De NTA bevat de basiseisen voor een veiligheidsmanagementsysteem voor ziekenhuizen en overige instellingen die ziekenhuiszorg verlenen. Behalve het opnemen van afspraken gaan de betrokken partijen en de patiëntenorganisaties verder werken aan een systeem waarmee de patiënt zelf incidenten kan melden en een praktijkgids voor professionals en instellingen over zorg na letselschade. De partijen gaan tevens onderzoek doen naar het instellen van hoorcommissies en het oprichten van een polikliniek patiëntveiligheid.

Lopende trajecten

Naast het veiligheidsprogramma zijn voor lopende trajecten afspraken gemaakt over het opstellen van algemene voorwaarden door de Consumentenbond en de NVZ over preventie en nazorg ten aanzien van incidenten. Tevens worden wordt er gewerkt aan voorstellen voor aanpassingen in de Wet Cliënt en Kwaliteit in de Zorg en de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector. In het najaar van 2008 volgt een gezamenlijk actieplan voor de komende jaren. (Zorgvisie – Jolande den Hollander)

Lees ook:

Wet voor rechten patiënt

NIVEL wijst risicogebieden patiëntveiligheid aan

Praatcultuur om schadeclaims te voorkomen

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.