De cloud geeft zorgverleners de mogelijkheid om de gezondheidszorg met innovatieve oplossingen naar een hoger niveau te tillen. Zij krijgen een volledig overzicht van patiëntengegevens. Alles van de huidige toestand van de patiënt tot de medicatie, ingeplande afspraken en onderzoeksresultaten zijn overal op te vragen. De data in de Patient Card wordt vanuit meerdere bronnen gegenereerd, denk hierbij aan elektronisch patiëntendossiers, medische apparaten en wearables.
Slimme beslissingen
Dankzij de techniek kunnen zorgverleners slimmere beslissingen nemen. Ze krijgen een melding als een patiënt bijvoorbeeld een afspraak heeft gemist of het tijd is om de medicatie aan te vullen. Gebruikers kunnen al hun taken bijhouden vanuit één dashboard en hoeven niet meer te switchen tussen verschillende systemen. Daarnaast kunnen ze via Salesforce Chatter – een intern sociaal netwerk – elkaar gemakkelijk op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen van een patiënt.
Communities
Ten slotte kunnen zorgverleners een betere relatie met de patiënt aangaan. Health Cloud is voorzien van Private Patient Communities, waarin zorgverleners veilig kunnen samenwerken met andere professionals in het zorgnetwerk van de patiënt. Via Private Patient Communities kunnen patiënten ook zelf hun eigen progressie volgen, antwoorden vinden op veelgestelde vragen en direct in contact komen met hun zorgverleners.
Jeroen Tas
‘Nu zorgverleners meer en meer streven naar effectieve manieren om patiënten actiever te betrekken bij het beheer van hun eigen gezondheid, is er een groeiende behoefte aan oplossingen die dit zelfbeheer verbeteren, de samenwerking tussen patiënten en zorgaanbieders vergemakkelijken en de continuïteit en kwaliteit van de zorg verbeteren,’ zegt Jeroen Tas, CEO, Healthcare Informatics Solutions and Services bij Philips. ‘Wij zijn enthousiast over onze integratie met Salesforce Health Cloud en gaan door met verder ontwikkelen van onze HealthSuite digital platform, om patiënten en zorgverleners in staat te stellen actieve partners in de gezondheidszorg te zijn.’

E-health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.