Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Rivas kiest ChipSoft voor ruim vijftig locaties

Mark van Dorresteijn
Rivas Zorggroep richt het ziekenhuis, verpleeghuizen, paramedische zorg en de thuiszorg in met het elektronisch cliëntdossier HiX van Chipsoft. In totaal gaan ruim vijftig zorglocaties werken met het systeem waardoor het gehele ketenproces is geautomatiseerd.
Rivas kiest ChipSoft voor ruim vijftig locaties
Foto: ANP - Lex van Lieshout

Rivas heeft hiermee naar eigen zeggen het eerste echte ketendossier in Nederland. Iedere professional beschikt daarbij over die informatie van de cliënt die voor zijn behandeling of begeleiding van toepassing is. Ook kan het systeem op mobiele apparaten zoals tablets met een touchscreen gebruikt worden. Dit gebeurt bij Rivas bijvoorbeeld in de thuiszorg.

Eén dossier

Cliënten van Rivas hebben nu binnen de gehele organisatie één digitaal dossier. Als zij binnen de zorggroep van zorgonderdeel wisselen, zijn alle gegevens bij de volgende behandelaar bekend. De cliënt hoeft dus niet opnieuw zijn verhaal te vertellen. Iedere geautoriseerde zorgverlener heeft bovendien 7×24 uur toegang tot de juiste, meest actuele informatie over de cliënt, zoals medicatie en allergieën. De zorgprofessional heeft toegang tot die onderdelen uit het dossier die relevant zijn voor de behandeling of begeleiding. Dit is veiliger voor de cliënt, stroomlijnt het zorgtraject, verkleint de kans op fouten en is bovendien efficiënter en gebruiksvriendelijker. Doordat het gehele ketenproces is geautomatiseerd, is de zorg naadloos op elkaar aangesloten. Ter illustratie: bij het inplannen van een operatie kan direct een plaats in het verpleeghuis worden meegepland. Ook kan bij ontslag uit het ziekenhuis direct de thuiszorg, inclusief eventuele hulpmiddelen, worden geregeld.

Eenduidige manier van werken

‘We ondersteunen hiermee een eenduidige manier van werken binnen onze hele organisatie’, stelt Pieter de Kort, directeur Rivas Zorggroep. ‘En onze cliënten krijgen in de nabije toekomst inzage in hun eigen dossier via een beveiligde toegang. Dankzij een gedegen voorbereiding en de vele energie die hierin is gestoken, is de introductie van het dossier goed verlopen. Cliënten van Rivas hebben hiervan nauwelijks of geen hinder ondervonden.’

Implementatie

De grootste uitdaging tijdens de organisatiebrede uitrol was de integratie van alle cure- en care-onderdelen in één systeem. Daarvoor moesten gegevens uit zes verschillende systemen worden overgezet naar een systeem. Met de cure had Chipsoft al ervaring opgedaan. Voor de care hebben Rivas en ChipSoft samen wensen en eisen opgesteld waaraan het systeem moet voldoen om de zorg goed te ondersteunen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.