Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

RIVM: ‘Grote verschillen in prijs en kwaliteit zorg’

Mark van Dorresteijn
Er zitten grote verschillen in kwaliteit en prijs tussen de behandelingen die artsen hun patiënten bieden. Dat blijkt uit het rapport Zorgbalans 2010 dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vandaag heeft gepresenteerd.
RIVM: ‘Grote verschillen in prijs en kwaliteit zorg’

De verschillen bestaan tussen huisartsen onderling, maar ook tussen medisch specialisten, zegt een van de onderzoekers, hoogleraar Geert Westert. “De ene huisarts schrijft bijvoorbeeld wel medicijnen volgens de richtlijnen voor, terwijl anderen dat veel minder doen. We hebben geen enkele arts gevonden die volledig volgens de richtlijnen werkt. De verschillen liggen tussen de 49 en 77 procent.”

Variatie

Het aantal ongeplande keizersneden in ziekenhuizen loopt uiteen van 7 tot 30 procent. Het percentage behandelingen in de geestelijke gezondheidszorg dat door cliënten zelf wordt beëindigd, varieert van 5 tot 28 procent. Ten minste 7 procent van de bewoners in instellingen voor verpleging en verzorging krijgt in een periode van dertig dagen te maken met verkeerd medicijngebruik: ook dit percentage is sterk afhankelijk van de instelling waar iemand verblijft.

Prijsverschillen

Ook de prijzen laten grote verschillen zien, terwijl de geleverde prestatie vergelijkbaar is. De kosten voor een consult in een huisartsenpost varieert van 35 tot 185 euro. Een ander voorbeeld: de prijs van een liesbreukoperatie ligt tussen de 1.000 en 2.500 euro, afhankelijk van het ziekenhuis.

Moeilijk kiezen

Uit het onderzoek blijkt verder dat patiënten nog niet genoeg informatie ter beschikking hebben. Patiënten krijgen bijvoorbeeld te weinig inzicht in waar zij het beste terechtkunnen voor een specifiek probleem. Zorgverzekeraars letten bij het afsluiten van contracten met zorgaanbieders nog vooral op de prijs en onvoldoende op kwaliteit.

Uitgavengroei aanzienlijk

De uitgavengroei van de Nederlandse zorg is opvallend. Zeven procent in de jaren tussen 2007 en 2009, tegenover 4,5 procent in de jaren ervoor. De voornaamste reden is dat er meer zorg wordt geboden. In de geestelijke gezondheidszorg zijn er meer ambulante contacten, in de ziekenhuizen meer (dag)opnamen en verrichtingen en in de ouderenzorg worden meer uren per cliënt besteed. Daar tegenover staat, volgens het onderzoek, een daling in de vermijdbare sterfte. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)

Lees ook:

Kwaliteit gaat door de maag

‘Veel verschil kwaliteit kankerbehandelingen’

NVZ: ‘Zet drie procent boven op dbc-prijs voor innovatie’

Lees meer:

Zorgbalans 2010 : De prestaties van de Nederlandse zorg

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 REACTIES

  1. De prijsverschillen betreffende de liesbreukoperatie zoals vermeld in het artikel kunnen kloppen.
    Alleen is het niet het verschil tussen het ene ziekenhuis en het andere. Het is het verschil tussen een open operatie in dagbehandeling en een kijkoperatie met klinische opname. Dus net zoiets als het laten repareren van kras op je deur en het binnen en buiten schilderen van je huis.
    Als er minder geld zou worden besteed aan dit soort onzin onderzoeken en het aantal (semi) ambtenaren dat zich bezig houdt met zorgsector dan gaan waarschijnlijk de kosten van de zorg met sprongen naar beneden.

  2. Lees alle reacties
  3. Aaaargh! Alweer zo’n rapport met ongenuanceerde generalisaties. Waarom zijn de kostem voor een consult op een bepaalde HAP zo hoog? Omdat de desbetreffende HAP in een dunbevolkt gebied zit! Dit zegt dus niets over de kwaliteit van zorg, maar wel over de kwaliteit van financiering. Ook doet me dit sterk aan de Hollandschen mentaliteit denken: voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en alsmaar mekkeren over de prijs.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.