Schippers weigert ingreep in spoedzorgdiscussie

Minister Schippers voelt er niets voor om zich te bemoeien met de discussies die plaatsvinden in de regio’s over de concentratie van spoedzorg.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Schippers weigert ingreep in spoedzorgdiscussie
Premium

Zij heeft dat woensdagmiddag in

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Zorgvisie.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle artikelen lezen
  • Dagelijks de Zorgvisie nieuwsbrief

Al abonnee? Log dan in

7 REACTIES

  1. De norm van 45 minuten is voor de superspoedeisende zorg (acuut hartfalen, CVA’s en ernstige inwendige bloedingen) te lang. Die zou op 30 minuten (van 112-telefoontje tot afleveren) gesteld moeten worden. En dat kan ook, want die wordt nu in (meer dan) 90% van de punten in Nederland al gehaald.
    Maar om dat te behouden moeten de zorgverzekeraars niet als een olifant door de porseleinkast gaan, zoals ze nu wel doen. Gebaseerd op inderdaad een verkeerde interpretatie c.q. extrapolatie van de literatuur.
    Het is wel waar dat er in de Randstand (wat nog weer iets anders is dan in de grote steden) een overschot is aan SeH. Maar om die situatie doelmatiger te maken heb je helemaal niet zo’n olifantenplan als van de zorgverzekeraars nodig. Het enige wat je hoeft te doen is twee soorten SeH’s te creëren: een soort voor alleen superspoedeisende hulp (met huisartsenpost) en een voor alle soorten SeH. Op een zodanige manier dat de genoemde 30-minutennorm voor superspoedeisende hulp gewaarborgd blijft, en de 45-minutennorm voor de overige SeH.
    Zie voor de uitwerking van de plan en voor de (verdere) besparingsmogelijkheden binnen dat plan, zonder kwaliteitsverlies, http://www.gezondezorg.org/zorgconcentratie.

  2. Lees alle reacties
  3. Eerst heeft ze de norm voor de aanrijtijden verhoogd van 30 naar 45 minuten en nu laat ze de verzekeraars de kwaliteit van het hele systeem afbreken. Er hangt zoveel samen met die spoedzorg. Misschien hoeft die winst van de verzekeraars wel niet zo hoog, dan kunnen we iets dichterbij terecht blijven kunnen voor onze spoedzorg. Dit heeft een te grote impact !
    Het buitenlandse onderzoek waarop de veronderstelling van bezuiniging is gebaseerd, zou wel eens totaal niet op de Nederlandse situatie kunnen passen.

  4. Moeten er eerst ongelukken gebeuren voordat Schippers beseft dat marktwerking in de zorg niet werkt? Je zal het slachtoffer maar worden. En dan ik heb eerst gekeken hoe het zal gaan verlopen als reactie geven. Dit doet me denken aan het spotje als iemand is aangereden door te hard rijden. Als excuus werd gebruikt ik moest nog even snel witlof halen voordat mijn visite komt.
    Ik vraag me af of Schippers beseft wat ze aan het doen is.

  5. Discussie over spoedzorg voelt raar. Meerdere spoedzorg punten in de stad is overdun. Minder spoedzorg op het platteland voelt raar. Zijn zorgverzekeraars te vertrouwen? Als zorgverz. geld ruiken gaan ze overstag. Waarom schaffen we zorgverz NIET af. Het blijven ondingen die een hoog eigenbelang voorstaan!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.