Klever stelde Kamervragen over zorgfraude naar aanleiding van berichtgeving in De Volkskrant over het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Daar zou een internist voor een ton gefraudeerd hebben met declaraties. Schippers schrijft in haar antwoorden aan de Kamer dat ze een meldplicht onwenselijk vindt. Los daarvan stelt de bewindspersoon dat er niet gefraudeerd is bij het Catharina Ziekenhuis.
Onregelmatigheid
‘Ik heb kennis genomen van het artikel. Ook heb ik kennis genomen van het persbericht van het betreffende ziekenhuis. Het ziekenhuis laat weten, nadat de onregelmatigheid ontdekt was, direct zelf melding te hebben gemaakt bij de zorgverzekeraars. Vervolgens is opdracht verleend aan een onafhankelijk onderzoek door een accountantsbureau en de resultaten zijn met de zorgverzekeraars gedeeld. De conclusie luidde dat van fraude geen sprake was. Het teveel betaalde bedrag is over de gehele periode aan verzekeraars terugbetaald. De internist heeft haar excuses aangeboden en een formele waarschuwing gekregen. Op verzoek van het ziekenhuis hebben de verzekeraars na enige tijd een extern vervolgonderzoek onder de betreffende patiëntencategorie gehouden, waaruit bleek dat de internist correct declareerde.’
NZa-onderzoek
In haar vragen eist Klevers ontslag van de betreffende arts bij het Catharina Ziekenhuis. Hierop antwoord Schippers dat er geen juridische grond voor onslag is. Ze ziet bovendien niets in verder onderoek. ‘Ik zie gelet op het voorgaande geen aanleiding voor nader onderzoek door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Het teveel betaalde bedrag is over de gehele periode aan verzekeraars terugbetaald. De internist heeft haar excuses aangeboden en een formele waarschuwing gekregen.
Waarom dan terugbetalen , excuses en een waarschuwing???
Als er niets verkeerd is gedaan is dat toch niet nodig, of zie ik dat verkeerd??
Waarom geen meldplicht?? Een ieder die fraudeerd moet aangepakt worden, gebeurt toch ook bij ouderen die 2 tandenborstels in het bakje hebben staan??
Vind ik wel, dat een meldplicht nodig is, en wel als het vanuit de beroepsgroep komt.
Heb jaren geprobeerd anoniem de zaken, zonder op de persoon te spelen, aangedragen om zorgfraude zoveel mogelijk te voorkomen.
Dat daardoor respectabel en dienstbaar zorgverlening ontstaat.
Vond het absurt, dat in vooral in deze tijd vanuit de hoek van de ggz , hun praktijk alsmaar uit hun jasje groeide mede, doordat de cliënt onderhand tot de ‘ínboedel’ begon te behoren ???
Daar moeten ze dan niet mee aankomen, dat vanwege bezuinigen de zorgverleners zich daar in het geheel niet aan storen!