Medewerkers van thuiszorgorganisatie Sensire zijn door de organisatoren van een protestactie komende maandag, op een intimiderende manier benaderd om mee te doen aan de actie. Het protest is gericht tegen ontslag van 1100 thuishulpen. Dat heeft een woordvoerster van Sensire vrijdag gezegd. De thuiszorgorganisatie heeft besloten om het kantoor in het Achterhoekse Varsseveld voor alle zekerheid maandag te sluiten. De manier waarop personeelsleden telefonisch zijn benaderd om mee te doen aan de protestactie van Abvakabo FNV is volgens de woordvoerster als onplezierig ervaren. ‘We kregen veel signalen dat mensen zich geïntimideerd voelden.’
Protestactie
Maandag is een protestactie gepland bij het kantoor, omdat Sensire 1100 werknemers wil ontslaan. Sensire zegt de veiligheid van het kantoorpersoneel niet kunnen garanderen. De werknemers wordt gevraagd thuis of op een andere locatie hun werkzaamheden te verrichten, zo meldt Omroep Gelderland. Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid praat maandag met onder andere Abvakabo FNV over het voorgenomen ontslag. Sensire wil de medewerkers ontslaan omdat het bedrijf niet zeker is over nieuwe contracten met zeven gemeenten.
Schandalig
Lilian Marijnissen van Abvakabo FNV is boos over de uitspraak van Sensire over het benaderen van leden. ‘Schandalig dat ze insinueren dat we mensen hebben geïntimideerd. Ik heb geen flauw idee waar dat vandaan komt.’ De vakbond heeft volgens haar ongeveer 800 leden bij Sensire. Daarvan zijn er enkele honderden gebeld om ze te informeren en om vragen te beantwoorden. ‘We kregen juist geweldige reacties.’
Ontslagen
Sensire wil 800 vaste medewerkers en 300 tijdelijke thuishulpen ontslaan, omdat niet zeker is hoe nieuwe contracten met zeven gemeenten eruit gaan zien. Het UWV verleende vergunning voor de ontslagen. De thuishulpen en Abvakabo FNV vinden dat voorbarig en zijn er woedend over.
Sensire probeert met leugens de TERECHTE aandacht op de demonstratie te verleggen.
HAD SENSIRE IN HET VERLEDEN OVER DE BEDRIJFSVOERING MAAR ZO INTENSIEF NAGEDACHT; WAS DIT NIET GEBEURD!!!!!
(verwacht overigens jammer genoeg niet veel van de demonstratie; het kwaad is al geschied en in een te ver stadium)
Ik houd niet van zaken achteraf. PREVENTIEF (vooraf nadenken en in procedures verwerken) is tienmaal beter MAAR HELAAS NOOIT TOEGEPAST IN DE ZORG. (Zorg dat van Rijn wel met alle egards wordt ontvangen; de egards afwerken is ongeveer het enige wat ze doen)
Ja beste Fred . Krijgen de clienten nog wel de noodzakelijke dagelijkse hulp nu de onmisbare kantoren worden gesloten ? ? Moeten nu ook de cliënten middels een hulpverbod beschermd worden tegen deze ”intimiderende ” verzorgenden ? De client staat centraal …..ja , ja .als … Lijdend Voorwerpelijke inkomstenbron .
Geachte lezer,
Wat is er toch aan de hand?
Het rapport over Maevita is bekend en nu hebben we de kwestie Sensire.
De client staat centraal, weet U het nog?
Vriendelijke groet.