Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

‘Sterkere positie patiënt nodig bij medische fout’

Redacteur KinderopvangTotaal
De bewijslast moet omgedraaid worden en procedures moeten binnen twee jaar afgerond zijn, op last van een boete voor het ziekenhuis. Dat zegt Wilna Wind, directeur van de patiëntenorganisatie NPCF over de versterking van de positie van patiënten in het geval van medische fouten.
‘Sterkere positie patiënt nodig bij medische fout’

De directeur van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie vindt dat ziekenhuizen onnodig tijd rekken bij procedures voor schadevergoeding bij medische fouten. Volgens Wilna Wind is er sprake van een ongelijke strijd omdat ‘ziekenhuizen beschikken over de macht, het geld en de tijd om afhandelingprocedures onnodig te rekken. Zonder dat ziekenhuizen emotioneel bij de zaak zijn betrokken.’

Slachtoffers

De NPCF vindt dat slachtoffers van medische fouten binnen twee jaar duidelijkheid moeten krijgen over een schadevergoeding. Als de zaak dan niet afgehandeld is, krijgt het ziekenhuis een boete. ‘Tenzij na die periode nog niet duidelijk is wat de definitieve gevolgen van een medische misser zijn,’ benadrukt Wind. ‘Als later blijkt dat een fout veel meer gevolgen heeft, raakt een patiënt door de maximale termijn van twee jaar van “de wal in de sloot”.’

Bewijslast

Om de positie van de patiënt te versterken moet de bewijslast in dergelijke zaken omgedraaid worden, vindt de patiëntenfederatie. ‘Nu is het zo dat de patiënt moet bewijzen dat het ziekenhuis een fout heeft gemaakt. Laten de ziekenhuizen maar aantonen dat zij geen fout hebben gemaakt’, zegt Wind. (Zorgvisie – Carolien Stam )

Lees meer

SP wil compensatiefonds voor medische fouten

Aantal doden door medische missers moet omlaag

Kamer wil ethische commissie voor inzage medische dossiers

6 REACTIES

  1. De procedure loopt nu 7 jaar, nu eindelijk lijkt het of we de zaak gaan winnen. Ik weet nu eindelijk wat er met mij fout is gegaan tijdens de operatie, het belangrijkste voor mij om te weten. Al die kosten hebben ons in een financiele diepte gebracht. Maar de emotionele kant is het zwaarste. Achter een proces zit een mens wiens leven op zijn kop staat!

  2. Lees alle reacties
  3. Aantonen dat je geen fouten hebt gemaakt? Ik dacht dat we de administratieve last wilden terugdringen!
    Overigens zijn het niet de ziekenhuizen die de boel vertragen, maar de (aansprakelijkheids)verzekeraars. Kijk maar wat er gebeurt bij een ongeval of aanrijding: ook als duidelijk is wie de (verkeers)fout maakte ben je jaren bezig en probeert de verzekeraar er nog onderuit te komen. Dat is gewoon de tactiek, naar emoties van slachtoffers wordt niet gevraagd, of hiervan wordt zelfs graag misbruik gemaakt.

  4. Voor electrische apparaten MET GEBRUIKSVOORSCHRIFTEN geldt een garantietermijn van 2 jaar. Bij een klacht moet dan de fabrikant bewijzen iets deugdelijks te hebben geleverd.
    “‘Complicaties”” in ziekenhuizen dienen dan, ook
    SCHRIFTELIJK , vooraf aan de patient of familie c.s. gemeld te worden , waardoor het ziekenhuis in elk geval aantoonbaar aan zijn TRANSPARANTE informatieplicht heeft voldaan ( informed consent). Bij elke klacht moet een ziekenhuis toch al bewijzen deugdelijke zorg te hebben geleverd aan de hand van het dossier., liefst ook met pen op schrift !! De wetgever dient de voorwaarden voor de verzeraarsgieren aan te scherpen, maar ja ………?
    Hans Hillen is ook lobbyist voor de tabaksindustrie , stilzwijgend GEDOOGD door zijn partijgenoot KLINK……dus ………..!!!

  5. Sinds de middeleeuwen geldt in het recht dat schuld bewezen moet worden, in het aacusatoire systeem gold dat onschuld bewezen mooest worden? Moeten we nu echt naar de middeleeuwen terug? Procedures moeten beter, patienten beter ondersteund worden, en termijnene strakker. Bewijslast omdraaien is moreel onaandvaardbaar.

  6. De gevallen die langer als twee jaar duren hebben nou juist als kenmerk dat er onduidelijkheid is over de definitieve gevolgen. Dus zal er nooit een boete uitgedeeld worden en veranderd er niks.
    Boetes werken niet. Eerst alle verspilling uit de procedures halen en dan goed gedrag belonen en slecht gedrag openbaar maken. Dan komen we misschien ergens.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.