Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Tergooi heeft ‘geen zwijggeld betaald’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Het ziekenhuis in Blaricum zegt het te betreuren dat de zorg aan een 21-jarige jongen is tekort geschoten, maar herkent zich niet in het beeld dat er zwijggeld is betaald.
Tergooi.logo.jpeg

Het ziekenhuis reageert hiermee op een uitzending van het programma Argos afgelopen zaterdag. Een 21-jarige jongen met onverklaarbare pijn op de borst werd anderhalf jaar geleden binnengebracht in het ziekenhuis en overleed plotseling zonder te zijn gezien door een longarts. 

Besproken met familie
Tergooi ‘betreurt ten zeerste’ dat de zorg tekort is geschoten en heeft geleid tot het tragische overlijden van een 21-jarige patiënt. Het ziekenhuis zegt zich echter volstrekt niet te herkennen in het beeld over het betalen van zwijggeld aan de nabestaanden, zoals dat zaterdag door het NPO-radioprogramma Argos is geschetst. Volgens het ziekenhuis zijn alle zaken die met het overlijden van de patiënt te maken hebben in alle openheid met de familie gedeeld, besproken en vastgelegd, zodat de familie tot de door haar gewenste afsluiting kan komen. De familie heeft volgens het ziekenhuis tegenover Tergooi verklaard tevreden te zijn met de uitkomst van de gesprekken.

Calamiteit
Na een medische calamiteit kan er tussen betrokken partijen noodzaak en behoefte worden gevoeld om praktische, juridische en financiële zaken officieel te regelen en vast te leggen, zo zegt het ziekenhuis. ‘In dit geval is dat gebeurd. Op verzoek van de familie, daarin bijgestaan door een advocaat, zijn de gemaakte afspraken met betrekking tot kostenvergoeding en een tegemoetkoming in de schade vastgelegd in een overeenkomst. Beide partijen hebben aangegeven en uitgesproken geen behoefte te hebben om over deze gebeurtenis – op wat voor manier ook – nu of in de toekomst naar buiten te treden. Op initiatief en expliciet verzoek van de familie is dat met wederzijdse instemming en in de vorm van de in de overeenkomst genoemde voorwaarden opgenomen. Verder heeft Tergooi na het overlijden intensief contact gehouden met de familie en zo goed mogelijk nazorg en begeleiding geboden. Dat zal het ook in de toekomst blijven doen.’

Verbetermaatregelen
Tergooi benadrukt het tragische overlijden van de 21-jarige patiënt ten zeerste te betreuren en realiseert zich terdege dat het de familie van het slachtoffer en alle betrokken medewerkers van het ziekenhuis diep heeft geraakt. Er zijn inmiddels maatregelen getroffen: de in het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg  genoemde verbeterpunten zijn opgepakt en procedures en protocollen aangepast, verbeterd en geborgd. Zo zijn er bijvoorbeeld aanvullende afspraken gemaakt over de beoordeling van patiënten door medisch specialisten en is afgesproken dat bij overplaatsing tussen locaties de patiënt na overplaatsing altijd wordt herbeoordeeld door een arts. Tergooi heeft inmiddels met de Inspectie afgesproken dat de vaststellingsovereenkomst door hen getoetst zal worden.

Dossier Kwaliteitsnormen
Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Zorginstellingen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken….
Lees meer >>

2 REACTIES

  1. met 4178 views is het toch opmerkelijk dat men zo weinig reageert of sluit het old boys en girls netwerk zich hier. De 'openheid en transparantie' die breed wordt gepropageerd – ook door het Ter Gooi ziekenhuis – lijkt in de praktijk knap weerbarstig.
    Op zich opmerkelijk aangezien men "practice what you preach" en "zeg wat je doet en doe wat je zegt" toch met de ISO certificering en andere kwaliteits vehicles braaf in alle handboeken en interne verbeterings slagen laat terugkomen.

  2. Lees alle reacties
  3. Ontkennen heeft geen zin. Ook Prof. Jan Klein deskundige patientveiligheid zei in de uitzending bij Argos dit is een zwijgovereenkomst.
    Zwijgovereenkomsten zijn heel gebruikelijk in de zorg om vooral de namen van de schuldige en aansprakelijke falende artsen geheim te houden.
    Let wel: zwijgovereenkomsten zijn juridisch ongeldig, nietig.
    Dit is oa bevestigd door dr Herre Kingma voormalig Inspecteur Generaal van de Inspectie Gezondheidszorg, door diverse Kamerleden oa Henk van Gerven, zelf huisarts.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.