Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

Thuiszorg Groningen stopt sponsoring FC Groningen

Mark van Dorresteijn
Thuiszorg Groningen stopt het contract voor sponsoring van de voetbalclub FC Groningen met ingang van het nieuwe seizoen 2011/2012. Dat zegt Marlies Veldhuijzen van Zanten in reactie op Kamervragen van PVV’er Fleur Agema.
Thuiszorg Groningen stopt sponsoring FC Groningen

De thuiszorgorganisatie kan geen reden geven voor de beëindiging van het contract. Een woordvoerder verwijst naar de reactie van de staatssecretaris en wil er verder geen uitspraken over doen. Veldhuijzen van Zanten spreekt in haar antwoord haar ‘bevreemding’ uit over de sponsoring.

Sponsoring

De zorgorganisatie kwam in augustus 2010 in opspraak nadat bekend werd dat zij de voetbalclub sponsorden met een bedrag van 80.000 euro. SP-Kamerlid Renske Leijten stelde hierover Kamervragen aangezien de organisatie met financiële moeilijkheden kampt. Thuiszorg Groningen is niet de enige die geld heeft gestoken in sponsoring van een voetbalclub. Ook het Albert Schweitzer ziekenhuis doet aan sponsoring. Het ziekenhuis is de shirtsponsor van voetbalclub Barendrecht. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

Thuiszorg Groningen sponsort FC Groningen

Ook Albert Schweitzer Ziekenhuis sponsort voetbalclub

Commotie over sponsoring

Zorgmanager van het Jaar 2011

Het Zorgvisie Zorgmanager van het Jaar evenement wordt dit jaar georganiseerd op 7 april in het koetshuis van Nyenrode Business Universiteit in Breukelen. Inmiddels zijn de genomineerden bekend. Meer informatie of het programma vindt u hier >>

6 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Bedrijfsmatig kan sponsoring een goede set zijn, echter er is ook nog zoiets als verantwoordelijkheid naar de belastingbetaler. Het kan niet zo zijn dat de kranten vol staan met schrijnende verhalen over problemen binnen de organisatie om vervolgens doorleuk 80 K te spenderen in sponsoring. Dat is niet te verkopen.

  3. Alsof een lokale sponsoring beter is dan een landelijke. Je moet niet met 2 maten meten, niet in de keuze van communicatiemiddelen en ook niet in de discussie landelijk of regionaal/lokaal. Het gaat om je werkgebied en keuzes om daarin te acteren.
    Ja, financieel ongezonde thuiszorgorganisaties die overheidssteun krijgen moeten extra voorzichtig zijn met sponsoring. Maar gezonde organisaties die hun eigen broek ophouden moet je niet willen beperken in hun keuzes. We zien een toenemende vraag naar thuiszorg door de vergrijzing en accepteren met zijn allen terecht dat nieuwe organisaties, die aan alle kwaliteitseisen voldoen, zich manifesteren in de thuiszorg.
    Die organisaties moeten zich laten zien aan cliënten. Die hebben immers keuzevrijheid. Jonge organisaties krijgen van gemeenten juist de opdracht om aan hun naamsbekendheid te verbeteren. Mogen die geen reclame maken om naamsbekendheid te verwerven? Dan is een landelijke aanpak voor een landelijke aanbieder kostenefficiënter dan lokale versnippering. Daar is sponsoring soms een prima middel voor en staat op dezelfde voet als landelijke radio of TV-reclame. Dat afkeuren is kortzichtig protectionistisch gedrag.

  4. Voetbalclub Barendrecht wordt gesponsord door het Albert Schweitzer en FC Groningen door Thuiszorg Groningen. Voor de sponsoring van de noordelijke profclub wordt een bedrag van 80.000 Euro genoemd, en in 1 adem wordt het ASZ genoemd als sponsor van ‘Barendrecht’. FC Groningen is een op commerciële leest geschoeide profclub (waar geen Groninger meer in de selectie zit) en daar wordt € 80k gemeenschapsgeld aan gedoneerd. Regionale binding met het profteam is er totaal niet, een echte noorderling herkent zich echt niet meer met de selectie, sterker nog – het aantal Nederlanders in de selectie beperkt zich tot een handvol, inclusief de trainer. Bij Barendrecht ligt dit totaal anders – een lokaal amateurclubje, met grotendeels regionale spelers en derhalve duidelijke regionale binding en herkenning. Aangezien mijnheer Van Dorresteijn hier verzuimt om het sponsorbedrag van het ASZ aan Barendrecht te noemen, had hij de laatste twee opmerkingen in dit bericht weg moeten laten. Het sponsoren van regionaal herkenbare sportteams op amateurniveau is een heel andere orde van grootte dan een donatie doen aan een commercieel circus als een professionele voetbalclub, gezien de impact op de belastingbetaler die op deze wijze inzicht krijgt hoe (semi-)overheidsbestuurders belastinggeld uitgeven.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.