Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Tijd om te zorgen

Managers van zorgaanbieder Aveant hebben een methode ontwikkeld om intern orde te scheppen in de chaos die thuiszorg heet. Hun motto is 'Schoenmaker blijf bij uw leest'.
Tijd om te zorgen

Het leven van een thuiszorgmedewerker is vol stress. De planning is ondoorzichtelijk, de regeldruk neemt almaar toe en dan valt ook nog de ene na de andere collega uit door ziekte. Bij zorgorganisatie Aveant helpen slimme managers met het project ?Op weg naar groen? thuiszorgmedewerkers uit de brand. Teamleider Michel Dingemanse is geestelijk vader van het project.

Nauwelijks bureaucratie

“Mijn doel was om het ziekteverzuim in de vier thuiszorgteams die ik leid terug te brengen.” Zijn aanpak voert hij inmiddels samen met leidinggevende Ari Schol concernbreed in. Een van de pijlers is de regeldruk verminderen. “Ik heb ervoor gezorgd dat onze verzorgers en verplegers zich zo min mogelijk met andere dingen dan zorg bezighouden. Dat de schoenmaker dus bij zijn leest blijft. De teamleider vangt als paraplu alle bemoeienissen van boven op. Komt bijvoorbeeld het Centrum indicatiestelling zorg met nieuwe regeltjes, dan worden medewerkers daar zo min mogelijk mee lastiggevallen.” Dingemanse heeft bovendien in ieder team één medewerker aangewezen die de urenregistratie van alle teamleden doet. Zijn medewerkers worden zodoende niet of nauwelijks meer aan bureaucratie blootgesteld.

Ergernissen

De tweede pijler van zijn plan is het wegnemen van kleine ergernissen. “Ergernissen los je op door naar medewerkers te luisteren. Dan krijg je een beeld van wat er allemaal mis gaat. En meestal hebben medewerkers ook de oplossing al bedacht. Die voer je dan, indien mogelijk, in.” Als voorbeeld noemt Dingemanse roosterproblemen. Thuiszorgmedewerkers stonden nogal eens voor een dichte deur. Ze wisten ook hoe dat kwam: gebrekkige communicatie van de kantoormedewerkers die het rooster opstellen. Wijzigingen in de planning worden nu snel en helder aan de thuiszorgmedewerkers doorgegeven.

Ziekteverzuim

Een belangrijk aspect van zijn aanpak vindt Dingemanse dat je de medewerkers je waardering laat zien. “Dat moet veel meer dan gebruikelijk is in de zorg.” Ook bij ziekteverzuim is dat van belang. Als mensen zich ziek melden, loopt de werkdruk voor iedereen op. Leidinggevenden moeten daarom zo veel mogelijk contact houden met ziek personeel. “Natuurlijk steun je ze, maar je vertelt ook dat we haar of hem graag zo snel mogelijk terug zien. Mensen beseffen dan dat ze belangrijk zijn en melden zich niet snel nodeloos ziek.”

Hernieuwde motivatie

Dingemanse wijt het succes van zijn aanpak mede aan de ‘ideale omstandigheden’ die hij bij de invoering creëerde. “Ik heb ervoor gezorgd dat nieuwe klanten tijdelijk elders werden ondergebracht.” Hierdoor kon Dingemanse in betrekkelijke rust zijn plannen invoeren. Zodra de effecten merkbaar werden, is het team met hernieuwde motivatie weer voor de volle honderd procent zorg gaan leveren. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

1 REACTIE

  1. Wat een heldere aanpak, respectvol gebracht naar je medewerkers! ZAl dit beleid in de kraamzorg ook ingevoerd kunnen worden? Het geneuzel over declaratieformulieren, en de te hoge werkdruk voor kraamverzorgenden in minder tijd en te laag salaris zijn schrijnend. Of je in dezelfde tijd ook nog even nieuwe leerlingen in wilt werken…of 2 gezinnen, met 2 leerlingen en dus 2 zorgvragers! De kwaliteit van zorg wordt er niet beter op, maar de veerkracht is groot omdat je met bijzondere mensen werkt!
    Goed om te weten dat er creatieve mensen zijn met creatieve ideeen die de uitvoerenden van zorg stimuleren en ondersteunen. Ga zo door, groet van Josien konijn

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.