Het Nivel ontwikkelde de zogenoemde EPD-scan, die de kwaliteit van de registratie in het elektronisch patiëntendossier meet. Die scan is nu toegepast in de regio Twente, waar bijna honderd huisartsenpraktijken, die gebruikmaken van verschillende huisartsinformatiesystemen, zich de maat lieten nemen. De verslaglegging blijkt op sommige onderdelen goed overeen te komen en op andere sterk te verschillen, waardoor volledigheid en kwaliteit van de dossiers in het gedrang kunnen komen.
Registratiegedrag
Veel verschillen komen door het registratiegedrag van de huisarts zelf. Nivel-onderzoeker Robert Verheij: “Bij sommige praktijken lijkt een patiënt bijvoorbeeld nog steeds medicijnen te slikken, terwijl het laatste recept al langer dan 6 maanden geleden is uitgeschreven. Dat kan leiden tot medicatiefouten. En ook in de registratie van allergieën en contra-indicaties blijkt veel variatie te bestaan. De ene praktijk registreert ze wel uitgebreid, de andere niet. Terwijl onvolledige registratie van allergieën tot ongewenste bijwerkingen kan leiden.” Een deel van de verschillen in de registratie is ook toe te schrijven aan de mogelijkheden en onmogelijkheden van de verschillende huisartsinformatiesystemen.
Toekomst
Na deze eerste meting gaan praktijken aan de slag om verbeteringen door te voeren en de dossiers op orde te brengen. Waar nodig krijgen ze daarbij hulp. Na afloop daarvan gaat het Nivel opnieuw kijken naar de kwaliteit van de dossiervoering. Met de in Twente opgedane ervaring wil het Nivel samen met het Nederlands Huisartsen Genootschap de EPD-scan doorontwikkelen, zodat uiteindelijk huisartsen overal in Nederland de scan kunnen gebruiken voor het verbeteren van hun EPD. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)
ICTzorg magazine
Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.
Lees ook:
Amerikanen vertrouwen arts wel maar EPD niet
Neelie Kroes wil wereldwijd EPD
Schippers: Nog geen elektronische inzage EPD
U heeft het rapport niet eens gelezen, zo blijkt uit uw stukje.
Wat een luiheid.