Volgens Foley moet de overheid om de methoden te analyseren bedrijven inzetten om de usability te verbeteren. Het moet de best practices promoten, maar geen vergelijkende onderzoeken doen. Foley zegt dat design van bovenaf de usability in de weg staat. De overheid zegt niet te willen bepalen hoe EPD’s eruit gaan zien.
Complex
Artsen en verpleegkundigen zeggen juist dat ze doordat ze in complexe settings werken, ze een goede usability nodig hebben. Er is veel onderzoek gedaan naar menselijke prestaties in bijvoorbeeld vliegtuigcockpits, luchtverkeersleidingtorens en kerncentralecontrolekamers. Sommige van die expertise, zeggen de zorgprofessionals, kan zeker worden toegepast op artsenkantoren en ziekenhuizen. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)
ICTzorg magazine
Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.
Lees ook:
EPD’s vergroten patiëntveiligheid
Zorgorganisaties ontwikkelen EPD-app
UCLA betaalt 865.000 dollar voor EPD-schending
Het is ook helemaal niet nodig dat de (Amerikaanse) overheid bepaalt hoe de interface voor een EPD er uit moet zien. Belangrijker is dat afnemers van dergelijke systemen usability meenemen in de afweging voor een EPD en dat leveranciers hier aandacht aan besteden.
Typisch, ‘dan gebruiken dokters het niet’. Er zijn hele volksstammen die hun werk moeten doen met applicaties die niet volledig aan de wensen voldoet. Die mensen maken er het beste van, leveren bijdrages aan productverbetering (of niet), ze realiseren zich dat leven (dus ook werken) een nemen en geven betekent waarbij het soms meezit en soms minder. Dokters niet. Dokters bepalen zelf hoe ze hun werk doen en waarmee. En als ze iets niet bevalt, nou, dan doen ze het gewoon niet. Typisch toch? Er is een hoop bagger onder de EPD’s, maar het gekke is dat verpleegkundigen zich die bagger steeds gewoon laten aanleunen als een dokter er voor heeft gekozen, maar dat dokters in het andere geval kunnen zeggen: ‘Dit gebruik ik niet’. Ik blijf me er over verbazen.