Gemeenten hebben voldoende informatie om met de Wmo aan de slag te gaan. Dat zegt staatssecretaris Martin van Rijn van VWS. De oppositie is verre van overtuigd.
Het is voor veel mensen onduidelijk of en wanneer en hoeveel eigen bijdrage ze dit jaar moeten betalen voor al dan niet geleverde Wmo- en Wlz-zorg. Verlate facturen en berichten over kwijtschelding maken het niet overzichtelijker. De Nationale ombudsman vraagt om opheldering.
De kracht en dynamiek van het zorgstelsel zit in de inkooprol van zorgverzekeraars, vindt VGZ-topman Ab Klink. ‘De Zorgverzekeringswet werkt goed. Waarom zou je in de Zvw een zorgkantorenmodel invoeren?’
2 REACTIES
Zoals ik al eerder schreef is er iets fundamenteels fout met dit kabinetsplan, qua vorm, tijdspad en budget.
Rapporten/adviezen van het Sociaal-Cultureel Planbureau, de Raad voor de Volksgezondheid & Zorg, en de Raad voor de Leefomgeving & Infrastructuur laten zien dat het kabinetsbeleid fout is, dat zal resulteren in een afkalving van de ouderenzorg.
Zeker als men in ogenschouw neemt dat per 1-1-2014 het recht op een plaats in een verzorgingshuis is afgeschaft voor ouderen met een ZZP 3-indicatie. Tezamen met de overheveling per 1-1-2015 geeft dat een enorm stapelingseffect. En dan is het overhevelingsplan ook nog eens gebrekkig.
Overheveling van de ouderenzorg kan op zich goed uitpakken, maar het zou daarvoor in een significant andere vorm gegoten moeten, met een wezenlijk langer tijdspad en een ander budget. En het ZZP 3-recht dient hersteld te worden, want het is helemaal niet nodig om dat af te schaffen. Zie voor de details en een decentralisatieplan dat wel voldoet aan de in de rapporten (impliciet of expliciet) gestelde voorwaarden, http://bit.ly/1d9FqjQ (eigen site).
Wat hier gebeurt is heel erg voor alle mensen in Nederland
Het wordt een enorme puinhoop 403 gemeenten / 43 WMO regios die allemaal eigen regeltjes, tarieven, contracteringsvormen , eigen ict systemen gaan invoeren , met 10 tot 15 keer zoveel overhead
Laat aub de Staats VWS inzien dat hij niet door moet drukken in zijn onuitvoerbaar beled maar luistert naar de praktische onmogelijkheden en enorme gevolgen voor de clienten
Zoals ik al eerder schreef is er iets fundamenteels fout met dit kabinetsplan, qua vorm, tijdspad en budget.
Rapporten/adviezen van het Sociaal-Cultureel Planbureau, de Raad voor de Volksgezondheid & Zorg, en de Raad voor de Leefomgeving & Infrastructuur laten zien dat het kabinetsbeleid fout is, dat zal resulteren in een afkalving van de ouderenzorg.
Zeker als men in ogenschouw neemt dat per 1-1-2014 het recht op een plaats in een verzorgingshuis is afgeschaft voor ouderen met een ZZP 3-indicatie. Tezamen met de overheveling per 1-1-2015 geeft dat een enorm stapelingseffect. En dan is het overhevelingsplan ook nog eens gebrekkig.
Overheveling van de ouderenzorg kan op zich goed uitpakken, maar het zou daarvoor in een significant andere vorm gegoten moeten, met een wezenlijk langer tijdspad en een ander budget. En het ZZP 3-recht dient hersteld te worden, want het is helemaal niet nodig om dat af te schaffen. Zie voor de details en een decentralisatieplan dat wel voldoet aan de in de rapporten (impliciet of expliciet) gestelde voorwaarden, http://bit.ly/1d9FqjQ (eigen site).
Wat hier gebeurt is heel erg voor alle mensen in Nederland
Het wordt een enorme puinhoop 403 gemeenten / 43 WMO regios die allemaal eigen regeltjes, tarieven, contracteringsvormen , eigen ict systemen gaan invoeren , met 10 tot 15 keer zoveel overhead
Laat aub de Staats VWS inzien dat hij niet door moet drukken in zijn onuitvoerbaar beled maar luistert naar de praktische onmogelijkheden en enorme gevolgen voor de clienten