Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Veel klachten over verspilling medicijnen

Bijna de helft van de klachten die bij het Landelijk Meldpunt Verspilling in de Zorg binnenkomen gaat over verspilling van geneesmiddelen en verkwisting binnen een zorgverleningstraject. Dat blijkt uit een eerste analyse van het ministerie van VWS.
Veel klachten over verspilling medicijnen

Het internetmeldpunt werd op 23 mei gelanceerd. Twee dagen later waren er al 8000 meldingen binnen. Sindsdien is het opgelopen tot ruim 15.000 meldingen, schrijven minister Edith Schippers en staatssecretaris Martin van Rijn vrijdag aan de Tweede Kamer.

Meldpunt

De bewindslieden hopen via het meldpunt inzicht te krijgen in waar verkwisting is en welke mogelijke oplossingen hiervoor te bedenken zijn. Vooral patiënten maken gebruik van het meldpunt (meer dan 40 procent), terwijl een kwart van zorgverleners komt.

Ongebruikt medicijnen
Het gaat om een analyse van tien procent van de meldingen. Bijna een kwart gaat over het roekeloos of nutteloos besteden van geneesmiddelen. Er wordt onder meer geklaagd over het feit dat ongebruikte medicijnen niet worden hergebruikt.

Dubbele behandelingen

Verder zijn er veel meldingen over onnodige of dubbele behandelingen. Ook komen meldingen binnen van onterechte of dubbele declaraties. Meldingen over de langdurige zorg gaan voor een kwart over het persoonsgebonden budget. In september komt het ministerie met een uitgebreide analyse van alle meldingen. (ANP)

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. De begeleiding van de artsen mbt de patient — en vooral voor hulpbehoevende ouderen en gehandicapten en zieken in een verpleeg of verzorgingstehuis — is abominable slecht. Er komen alleen maar medicijnen bij en er gaan er nooit af.
    Die groep moest eigenlijk elk halfjaar grondig nagekeken worden of ze die en die medicijnen nog moeten hebben in die en die hoeveelheden en in die en die sterkte.
    Dit berichtje heb ik in 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 ook hier vermeld, maar het zal nog wel effen duren voor Truus Schippers dat in de gaten heeft. Erover praten doet ze wel, maar acties HO MAAR. (dan is het net of je iets doet).

  3. Ik begrijp niet dat er een meldpunt moet worden geopend voor iets wat wij allang weten! Gaan mevrouw Schippers en meneer Van Rijn nooit eens naar de arts en apotheek? Om te constateren dat medicatie niet teruggenomen wordt of hergebruikt? Of dat zij een gemiddelde DBC aan de broek krijgen op een zorgvraag die vrijwel altijd buiten het gemiddelde valt. En een factuur krijgen waarin allerlei gemiddelde kostendelen zich bevinden, die zij niet hebben gebruikt! Zij kunnen toch eens zelf kijken, hoe transparant zo’n nota is? Dat heet DOT: op weg naar transparantie……echter aan deze weg komt geen einde.
    Alles vanuit het solidariteitsprincipe. Prima natuurlijk: maar dan niet zeuren over dat de zaken niet geheel kloppen. Want gemiddeld ofbenchmarken betekent nu eenmaal: geen maatwerk, transparantie en specifieke individuele juistheid. Dat kan gewoon niet.
    En dat het zo gaat, moet je de bewindvoerder en politicus kwalijk nemen. Niet de zorgverlener en integere professional die soms wanhopig moet om zien te geen met onpraktische systemen die hij op zijn dak krijgt.
    En deze heeft mogen meepraten? Onzin, onder dreiging van nog slechter en uit angst voor strafkorting en afslag, is het DOT gewoon door de strot geduwd. Niemand vindt het een goed systeem. Het werkt inefficiëntie en ineffectiviteit in de hand. Maar de zorgverlener krijgt de zwarte piet. En ja hoor, er is weer geld genoeg voor een klaagsite: weer een meldpunt. Wat een hype tegenwoordig.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.