Bijna de helft van de meldingen had betrekking op mobiliteitshulp-middelen (43 procent). Een groot aantal mensen (58 procent) klaagt over het feit dat zij een bepaald hulpmiddel simpelweg niet krijgen, ondanks aanraden van hun hulpverlener. Een ander belangrijk knelpunt zijn de levertijden: 41 procent van de respondenten wacht langer dan 12 weken op een hulpmiddel. Er zijn zelfs mensen die driekwart jaar tot een jaar moeten wachten. Heeft men eenmaal een hulpmiddel, dan is maar liefst 59 procent er om de een of andere reden niet tevreden mee. Adjunct-directeur van de NPCF Atie Schipaanboord maakt deze resultaten bekend in het TV-programma Kassa.
Gebrekkige info
Een veel gehoorde klacht is dat mensen bij het aanvragen van hun hulpmiddel van het kastje naar de muur worden gestuurd. Veel mensen klagen daarnaast over een gebrekkige informatievoorziening. De helft van de mensen meldt geen keuze te hebben gehad bij het (type) hulpmiddel. Dit leidt tot situaties dat rolstoelgebruikers bijvoorbeeld worden opgezadeld met een rolstoel die niet in de auto of niet onder het bureau past. Ook over de serviceverlening door leveranciers zijn mensen slecht te spreken. (NPCF)
Lees ook: