Veel verpleeghuizen voldoen niet aan eisen kwaliteitskader

In driekwart van de verpleeghuizen ervaren cliënten nabijheid, geborgenheid, vertrouwen, begrip en respect van zorgmedewerkers, aldus de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Dit terwijl feitelijk veel verpleeghuizen niet voldoen aan de eisen van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Zo lukt het ruim 40 procent van de zorgorganisaties niet om een voldoende professionele afweging te maken over welke zorg nodig is.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Dit blijkt uit de eerste resultaten van de bezoeken die de Inspectie brengt aan verpleeghuizen sinds het Kwaliteitskader en het daarvan afgeleide toetsingskader voor inspectiebezoeken zijn ingevoerd. In anderhalf jaar tijd heeft de IGJ zo’n driehonderd zorgorganisaties bezocht, de komende twee jaar volgen de resterende circa driehonderd organisaties. Tijdens de bezoeken observeren de inspecteurs cliënten en medewerkers en spreken de inspecteurs met medewerkers, cliënten en cliëntenraden, artsen en bestuurders.

Kwaliteit en veiligheid

Drie thema’s staan centraal in het toetsingskader: ‘aandacht voor persoonsgerichte zorg’, ‘werken aan voldoende en deskundige zorgmedewerkers’ en ‘sturen op kwaliteit en veiligheid’. Naar aanleiding van de bezoeken

1
2311

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

1 REACTIE

  1. Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is een erfenis van Martin van Rijn? Onzin. Hij is daartoe gedwongen door de Tweede Kamer, die geld vrijmaakte voor de verpleeghuizen nadat die voetbalcolumnist vond dat de kwaliteit van het huis waar zijn vader in verbleef slecht was. Van Rijn zelf was daar mede de oorzaak van, door zijn enorme bezuiniging op die zorg.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.