Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties23

‘Verzekeraars chanteren ziekenhuizen’

Redacteur KinderopvangTotaal
“Een fout en sfeerbedervend onderhandelingsinstrument van verzekeraars.” Dat vindt Hugo Keuzenkamp, bestuurder Westfriesgasthuis, over de voorschottendiscussie tussen verzekeraars en ziekenhuizen. Zorgverzekeraars Nederland stelt dat de bevoorschotting regionaal geregeld moet worden. “Dan weet ik ook nog wel een chantagemiddel”, reageert Keuzenkamp.
'Verzekeraars chanteren ziekenhuizen'

“Lariekoek en een oneigenlijk onderhandelingsinstrument”, noemt Keuzenkamp de terughoudendheid van zorgverzekeraars om voorschotten te betalen aan ziekenhuizen. Per 1 januari zorgen nieuwe regelingen, zoals de DOT-bekostigingssystematiek, ervoor dat betalingen met gemiddeld twee maanden worden uitgesteld. Dat kan ziekenhuizen in liquiditeitsproblemen brengen. Volgens Keuzenkamp, ziekenhuisbestuurder en hoogleraar verzekeringskunde, spelen sommige verzekeraars een vuil spelletje met het oog op de onderhandelingen over prijzen en volume van zorg in 2012. “Verzekeraars hebben het geld op de plank liggen”, vindt Keuzenkamp. “Verzekeringspremies worden ook vooraf betaald.”

Strengere eisen

Met de ‘Brancheanalyse van 2010’ maakte PWC vorige week duidelijk dat de ziekenhuizen met een enorme financieringsbehoefte worstelen. Het tekort aan kapitaal zal bovendien toenemen als in 2012 de vrije prijsvorming wordt uitgebreid en de DOT-bekostigingssystematiek wordt ingevoerd. Banken zijn terughoudend als kredietverstrekker. Zorgverzekeraars zeggen dat ze aan strengere Europese solvabiliteitseisen moeten voldoen en trekken zich terug als financier van werkkapitaal, de zogenoemde bevoorschotting.

Lariekoek

Om ziekenhuizen voor de geleverde diensten te betalen, worden nu ook al voorschotten betaald door de zorgverzekeraar. “Het argument van verzekeraars dat een nieuwe Europese regel strengere eisen stelt, is lariekoek”, zegt Keuzenkamp. “Daarin staat niets over dat bevoorschotting niet mag.” De directeur van het WestfriesGasthuis heeft geen goed woord over voor de houding van sommige zorgverzekeraars. “Het is een spelletje, chantage. Als ze het hard willen spelen, weet ik ook nog wel een chantagemiddel. Wij zullen aan patiënten voorschotnota’s moeten sturen als wij geen liquide middelen hebben. Ik zie de ziekenhuizen al paginagrote advertenties in de krant zetten bij welke zorgverzekeraars patiënten zelf een voorschot voor zorg moeten betalen.”

Historische data

Zorgverzekeraars zeggen het problematisch te vinden de precieze kosten voor behandelingen te achterhalen. Ziekenhuizen willen dat niet prijsgeven. “Onzin”, volgens Keuzenkamp. “Er zijn voldoende historische data over volume en kosten waaruit verzekeraars goede analyses kunnen maken. Voor 95 procent weten verzekeraars waar ze aan toe zijn om de ‘verwachte schadelast’ vast te stellen.”

Hoofdlijnenakkoord

Zorgverzekeraars Nederland heeft laten weten dat ziekenhuizen en verzekeraars “op lokaal en regionaal niveau afspraken maken over bevoorschotting”. Dat is ook afgesproken in het zogenoemde ‘Hoofdlijnenakkoord’. Regionale afspraken zijn geen optie, vindt Keuzenkamp. “Afspraken over bevoorschotting moeten voor alle verzekeraars en alle ziekenhuizen gelden. De koepels van ziekenhuizen en van verzekeraars moeten dat in een raamafspraak voor de gehele sector vastleggen.” (Zorgvisie – Carolien Stam)

Lees ook:

Vertrouwt u uw zorgverzekeraar?

Zorgverzekeraars willen niet verantwoordelijk zijn voor pgb

Schippers: ‘Zorgverzekeraars moeten selectiever gaan inkopen…

‘Marktwerking zorgverzekeraars nog ver te zoeken’

23 REACTIES

  1. Dit is al sinds jaar en dag gebruikelijk. Gewoon DBC afronden en dan pas betaling ontvangen – ook in GGZ-land heel gewoon. En rentevergoeding is ook uit het vocabulair van verzekeraars verdwenen.
    Ik wilde dat in de zorg er minder vanzelfsprekend gecontracteerd werd – dat geeft verzekeraars erg veel macht.

  2. Lees alle reacties
  3. Eens met Marvin.
    Er is ernstig gebrek aan transparantie.
    Daarnaast moeten we toe naar een systematiek waarbij we helemaal niet meer werken met bevoorschotting. Eerst de dienst leveren en vervolgens declareren.
    Teveel complicaties / klachten? Dan garantie en geen betaling.

  4. De bevoorschotting bestaat niet voor niets. De ziekenhuizen kunnen sinds het DOT en DBC systeem ook niet meer direct de geleverde zorg declareren, dat kan pas als de het hele diagnose behandelings traject is afgesloten en dat kan een jaar later zijn dan de eerste geleverde zorgprestatie. Bevoorschotting is dus volledig gerechtvaardigd.

  5. Ja, daar is ie al. de eerste die de ziekenhuisadministratie de schuld geeft; het is voorspeld. Volstrekt onterecht echter, in deze regelgevingchaos, terwijl er nog niets definitief bekend is kun je eenvoudigweg dit inzicht nu niet geven.
    De andere opmerkingen zijn wel waar: De extra rentekosten verhogen de zorgkosten, gaan ten koste van de groeiruimte zonder dat daar extra zorg tegenover staat.
    Maar bovenal is het moment van deze systeemwijziging funest: de banken staan volledig op de rem om extra kredietruimte te verstrekken, vanwege de kredietcrisis maatregelen.
    Neen, de verzekeraars moeten gewoon het ook door hen ondertekende hoofdlijnenaccoord uitvoeren en bevoorschotting aanbieden.

  6. Wat een ketelmuziek, zeg. Het enige dat verzekeraars werkelijk nodig hebben in ruil voor bevoorschotting is inzicht in onderhanden werk. Je kunt niet van ze verwachten dat ze tientallen miljoen euro’s voorschieten met alleen de mooie blauwe ogen van de ziekenhuisdirecteur als onderpand. Daarom willen ze regionale afspraken, want de situatie per ziekenhuis verschilt nogal.
    Niet alle ziekenhuizen hebben hun administratie echter voldoende op orde om dit inzicht te kunnen geven. Om daar onderuit te komen, mikken juist deze zwakkere ziekenhuizen op landelijke afspraken of gaan ze dreigen met consumentenacties. Van de ziekenhuizen die hun zaakjes op orde hebben, hoor je niets.

  7. Het woord ZORG verzekeraar kunnen we nu toch wel uit de Dikke van Dale schrappen?
    Er zijn alleen SCHADE verzeraars met een toenemende schadelast en dat zijn toevallig zieke mensen.
    Dat zijn de eerste tekenen van de marktwerking en daar worden we ook in de zorg, net als in andere sectoren van onze maatschappij, HEEL gelukkig van!
    Ja, dat heet onderhandelen bij marktwerking!
    Ik noem het ordinaire chantage, die sfeerverziekend (what’s in a name) werkt.

  8. De zorgverzekeraars moeten groeien in hun rol om selectief in te kopen en te sturen op prijs, volume en kwaliteit. De eisen die de zorgverzekeraars nu stellen zijn misschien geen net onderhandelingsmiddel, maar als het helpt om hun positie tijdelijk te verbeteren dan moeten ze er gebruik van maken. Zo gaat het in een echte markt ook. Goed de ziekenhuizen kunnen ook moeilijk doen en het dreigement is met deze blog geuit. Tja, dat risico moeten de zorgverzekeraars maar beoordelen. Feit is dat ze alles moeten aangrijpen om scherper te onderhandelen.

  9. energiemaatschappijen, projectontwikkelaars, aannemers
    (bouwrenten) de overheid zelf (inkomstenbelastingdienst) eisen geen bevoorschotting???
    Overwegende ,dat er slechts een paar gefuseerde ,grote verzekeraars zijn , die slechts toneel- matig met elkaar concurreren.?? Als ziekenhuizen voor financiering naar de bank moeten, die natuurlijk een hele lage rente vraagt?waardoor de tarieven in de ziekenhuizen wel moeten stijgen ! Dan krijgen de verzeraars via de bank nog als bonus een leuke rente en gaan de premies en eigen bijdragen
    ook weer omhoog. Markt- en werking spaart inderdaad geld, maar alleen voor banken en verzekeraars, die vroeger ,ook niet gefuseerd, elkaar al ……………???De eindejaarsbonus lonkt !!

  10. Helemaal eens met deze stelling !. Ik onderhandel zelf jaarlijks met verzekeraars en ieder jaar moeten we met de rug tegen de (liquiditeits)muur akkoord gaan met condities die we eigenlijk niet willen accepteren. Het vervelende daarbij is dat een eenmaal afgesproken prijs voor de verzekeraars basis is voor het jaar daarop, dus daar van prijzen onder de kostprijs komt je dan bijna nooit meer af. Hoezo marktwerking en “vrij” onderhandelen in het B-segment ?

  11. Stevige uitspraken, maar niet onderbouwd met feiten. Verzekeraars hebben het geld op de plank liggen….premies worden vooraf betaald….ja klopt allemaal, maar van een hoogleraar verzekeringskunde mag je iets meer realiteitszin verwachten. Wat een arrogantie van een ziekenhuisbestuurder om bevoorschotting als een recht te zien…waar is dat op gebaseerd?

  12. WEL EENS VAN MEDIATION GEHOORD?
    Waardering voor de opstelling van Keuzenkamp. Goede suggestie ook van Henk voor een tegenzet. Maar strijd levert niet het beste resultaat als niemand kan winnen. Mediation stelt je in staat om beide te winnen.
    Gewoon doen dus.

  13. De macht uit handen geven aan de markt heeft deze gevolgen. Nu nog buitenlandse private equity’s toegang geven tot de nederlandse zorgmarkt vanwege financieringsproblemen. Ze zullen de laatste reserves wegsluizen en ons opzadelen met schuld die voor hen belastingvoordeel oplevert.(Zie kinderdagverblijven)

  14. De macht uit handen geven aan de markt heeft deze gevolgen. Nu nog buitenlandse private equity’s toegang geven tot de nederlandse zorgmarkt vanwege financieringsproblemen. Ze zullen de laatste reserves wegsluizen en ons opzadelen met schuld die voor hen belastingvoordeel oplevert.(Zie kinderdagverblijven)

  15. de rente doorbelasten aan de zorgverzekeraar is alleen een oplossing als het landelijk budget dat voor 2012 beschikbaar is voor de zorg hiermee wordt verhoogd. Henk, reken er maar niet op dat dit gaat gebeuren. economisch beleid en zorg zijn nog steeds tegenstrijdige begrippen. marktwerking een ‘farce’.

  16. Onbegrijpelijk van de ziekenhuizen waarom ze hier zo’n probleem van maken. Kwestie van opnemen in de prijs. Dus alle producten worden 5% duurder, vanwege financieringslasten. Hele normaal economisch beleid. DOT-offertes presenteren in december die geldig zijn tot en met 31 januari 2012. Indien de verzekeraar niet tekent, geldt per 01-02-2012 de passantenprijs. Als kadootje voor de weigerachtige verzekeraar stuurt het ziekenhuis de nota naar de patient en besteedt de administratie voor 3% uit, factoring met direct cash. Probleem ziekenhuizen opgelost, verzekeraars in de eigen valkuil getrapt. Misschien is doortrapt een beter woord.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.