Verzekeraars maken keuze voor zorgpolis te moeilijk

Het is te moeilijk voor consumenten om een goede zorgpolis te kiezen. Daardoor hebben 9,8 miljoen Nederlanders een te dure basispolis. Dat stellen de ACM en NZa na onderzoek van de verschillende basispolissen in 2018.
Verzekeraars maken kiezen voor basispolis te moeilijk, NZA, ACM
Foto: Adobestock

Het vergelijken van basispolissen is veel te lastig en de zorgverzekeraars maken het kiezen van een passende zorgverzekering te moeilijk, zeggen de toezichthouders.

Goedkoper alternatief

Zo’n 9,8  miljoen Nederlanders hebben een basispolis waarvoor een goedkoper en (bijna) gelijk alternatief bestaat. De resultaten voor de jaren 2016 en 2017 zijn vergelijkbaar. De toezichthouders roepen daarom zorgverzekeraars en beleidsmakers op om het vergelijken en kiezen van een zorgpolis voor de consument makkelijker te maken. Alleen het vergroten van transparantie is niet voldoende.

Schijnverschillen

Het aanbod op de polismarkt is groot. Dat betekent dat consumenten veel moeten vergelijken. Sommige concerns bieden polissen aan die verschillend worden gepresenteerd, maar volgens de analyse gelijk of zeer vergelijkbaar zijn. Deze schijnverschillen zorgen er voor dat het voor een verzekerde lastig is om een goede keuze te maken voor een zorgverzekering. Wanneer het lastig is om te vergelijken, zullen zorgverzekeraars minder geneigd zijn om een scherpe premie neer te zetten en betere polissen te ontwikkelen.

Obstakels bij het kiezen

Naast schijnverschillen zien de toezichthouders ook andere obstakels in het keuzeproces van consumenten: ‘de tijd en moeite die het kost om de juiste polis te kiezen, moeilijk vindbare of verwarrende informatie, en grenzen aan hoeveel informatie consumenten kunnen en willen verwerken. Ook spelen gedragsvalkuilen een rol, evenals vaak onterechte angst om bij een andere polis niet dezelfde zorg vergoed te krijgen. Dit kan ertoe leiden dat consumenten niet in actie komen of hun weg niet kunnen vinden naar de voor hen beste polis, en dat zij meer betalen dan nodig is.’

ACM en NZA

Traditioneel zoeken beleidsmakers en toezichthouders oplossingen voor keuzeproblemen van consumenten in meer transparantie en betere informatievoorziening. Dat vinden ACM en NZa niet genoeg. Extra maatregelen zijn nodig om goed kiezen makkelijker te maken voor consumenten. ‘Oplossingsrichtingen zijn bijvoorbeeld het vereenvoudigen van het aanbod en het ondervangen van gedragsvalkuilen van consumenten, zodat zij beter hun weg kunnen vinden naar de polis die bij hen past.’

Onderzoeksmethode

ACM en NZa hebben met algoritmes het aanbod aan basispolissen in 2016, 2017 en 2018 onderzocht. Met behulp van zogenoemde ‘machine learning’ zijn de 55 polissen van 2018 gegroepeerd in 10 clusters. Binnen elk cluster van (bijna) gelijke polissen zijn de premieverschillen in kaart gebracht. In 2018 had 72 procent van de premiebetalers niet de goedkoopste polis in het cluster. Hiervoor kunnen goede en minder goede redenen zijn. Het is mogelijk dat mensen meer betalen omdat ze bijvoorbeeld het merk van de polis waarderen of kiezen op basis van kenmerken die niet zijn meegenomen in de analyse.

Rapport Beter kiezen op de zorgmarkt

Lees het rapport: acm-nza-rapport-beter-kiezen-op-de-polismarkt

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.