‘Budgetplafond en doorleverplicht dragen bij aan zorgtransitie’

Na het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam is ook bij het Zuyderland MC in Sittard-Geleen het afgesproken omzetplafond in zicht. Gevolg: patiënten die bij coöperatie VGZ verzekerd zijn, moeten naar een ander ziekenhuis of komen voor bepaalde behandelingen op een wachtlijst. Beide ziekenhuizen hebben geen doorleverplicht afgesproken en VGZ is niet van plan behandelingen boven het plafond te vergoeden. Marjo Vissers, divisievoorzitter Zorg en verantwoordelijk voor de inkoop van zorg bij VGZ, legt uit hoe de situatie bij Ikazia is ontstaan en welke visie achter het VGZ-beleid zit. 'Onze rol is niet om alles in te kopen wat er is, maar precies genoeg.'

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Marjo Vissers, divisievoorzitter Zorg VGZ
Marjo Vissers, divisievoorzitter Zorg VGZ
Premium

Wat is volgens u de

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Zorgvisie.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

5 REACTIES

  1. Tot nu toe was ‘omzetplafond’ niet meer dan een nieuwe term voor budgettering. En getuigde het derhalve van bestuurlijke armoede, want er zijn veel betere methoden om de kosteneffectiviteit te managen. Hoofdlijnenakkoord of geen hoofdlijnenakkoord.

    Mw. Vissers stelt nu dat de plafonds (ook) andere doelen dienen: 1) het verdelen van de patiënten over de diverse ziekenhuizen in de regio, zodat er geen onder- en overcapaciteiten ontstaan, en 2) als methode voor het kosteneffectiviteitsmanagement. Maar zijn dat eerlijke argumenten of is mw. Vissers slechts een begaafde PR-manager?

    T.a.v. het eerste argument kan gesteld worden dat het alleen maar een goed argument is als de kwaliteit in de diverse ziekenhuizen gelijk is. Maar dat is niet zo en dat weet mw. Vissers ook. Patiënten worden met omzetplafonds dus soms gedwongen om naar een voor die klacht minder ziekenhuis te gaan.

    T.a.v. het tweede argument kan gesteld worden dat er regels voor gelden. Zo dient de kwaliteit op een behoorlijke manier bepaald te worden, inclusief correctie voor confounders, en dienen de kosten op een uniforme en accurate manier berekend te worden.

    Van een dergelijk kwaliteitsassessment heb ik in de praktijk nog niets gezien. En een artikel op deze website of Skipr.nl van een tijdje geleden meldde dat de gedeclareerde kosten van dezelfde behandelingen sterk uiteen kunnen lopen tussen ziekenhuizen. Met als reden dat de ziekenhuizen vaak andere kostprijsberekeningsmethoden hanteren, en eigenlijk alleen maar goed opletten of er voldoende onder de streep overblijft op het eind van het jaar om economisch levensvatbaar te blijven.

    Ik denk dat mw. Vissers zeer begaafd is. Op PR-gebied.

  2. Lees alle reacties
  3. Interessante reacties van Guus en Henri maar iets te makkelijk. De verzekeraar heeft zorgplicht, zeker, maar daarbij heeft de wet niet aangegeven dat dat in elk ziekenhuis altijd moet worden nagekomen. De verzekerde moet haar zorg kunnen krijgen en de verzekeraar moet dat, in geval van natura-polissen, garanderen. Maar de locatie kan verschillen. En in Rotterdam staan (itt de regio Zuyderland) tenminste zes ziekenhuizen in een straal van 15 KM. Voor de aanbieder is een zorgplafond een lastige maar ook faire afspraak: niet meer dan het afgesproken volume, een niveau waar beide partijen zich vooraf aan hebben gebonden. Als een verzekerde met een natura-polis dreigt geen zorg in haar regio te kunnen krijgen dan zou – mocht de verzekeraar niet acteren – een stap naar de rechter de situatie heel snel oplossen.

  4. Beste mevr. Visser,

    Ik ben het geheel eens met Henri Plagge.
    Ik heb nooit begrepen dat zorgaanbieders een doorleverplicht zouden
    “ moeten” tekenen. Dat “ moeten” is geen “ moeten” in juridische zin , maar in onderonderhandeings-strategische zin. Namelijk als je daarvoor niet ,tekent heb je geen contract of een slechter contract.
    Laten we helder zijn: DE ZORGVERZEKERAAR HEEFT ZORGPLICHT!!!!!
    En natuurlijk snappen we allemaal dtya het efficiëntere en ecchefteiever kan en moet. EN DAT GEBEURT OOK> kijk naar de afgelopen 30 a 4

    • Ik werd afgebroken ( waarschijnlijk door mijzelf 😉)..
      EN DAT GEBEURT OOK; kijk naar de afgelopen 30 A 40 jaar en je moet constateren dat de zorg veel effectiever en efficiënter is geworden. ( Zie Zorgbalans, RIVM). Als de zorgverzekeraars dit beleid blijven volgen , worden ze in de toekomst links en rechts gepasseerd door de CLIENT!!!
      Ik zou Mevr. Visser willen adviseren die 600 goede voorbeelden van haar plank af te halen en gewoon te gaan kijken in de zorginstellingen. Dan zal ze zien dat er geen 600 goede voorbeelden zijn , maar vele duizenden. “

  5. Als IZZ (lees VGZ) natura polis verzekerde snap ik niets van dit verhaal. Feitelijk zegt deze mevrouw dat ze mij als verzekerde de dupe laat worden van een discussie die zij heeft over geld met een ziekenhuis of sterker nog van de manier waarop zij haar hoofdtaak namelijk de verzekering van mijn ziektekostenrisico moet waar maken. Mocht het zo zijn dat ik plotseling zorg nodig heb van het ziekenhuis in mijn regio (Zuyderland) waar ik me bij VGZ voor heb verzekerd dan zal ik daar de verzekeraar aan (kunnen) houden op grond van de aangegane verzekeringsovereenkomst met mij. Er is ook geen ander ziekenhuis in mijn regio beschikbaar overigens. de redenering van deze mevrouw is ongeveer zo iets als normaal blust de brandweer van de gemeente waar je in woont de brand maar als ze het al erg druk hebben gehad met branden dan zoek je maar een brandweer korps elders in het land als je huis in brand staat. vriendelijk zegt ze er dan nog wel bij dat ze wel wil helpen zoeken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.