Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Vilans herkent problemen bij aanvraag zware zorg thuis

Het is inderdaad ingewikkeld om ‘meerzorg’ aan te vragen voor zware AWBZ-cliënten die met een PGB thuis wonen. Voor cliënten is het niet helder welke informatie aan te leveren, en zorgkantoren en het CCE kunnen mede hierdoor de aanvragen niet goed toetsen, maar er wordt hard gewerkt aan verbetering. Dat meldt kennisinstituut Vilans in reactie op het bericht dat thuis wonen moeilijk is in de Wet langdurige zorg (Wlz).
Vilans herkent problemen bij aanvraag zware zorg thuis
Foto: ANP XTRA Roos Koole

Het aanvragen van ‘meerzorg’ en ’24-uurszorg op afroep’ is zeer ingewikkeld in de wettekst van de Wlz, zo meldde Zorgvisie gisteren. Met name belangenorganisatie voor mensen met een pgb, Per Saldo, stelt dat een formulier dat door Vilans is gemaakt als een obstakel werkt bij het aanvragen van zorg op afroep thuis en zogenoemde ‘meerzorg’ buiten de instelling. Vilans schrijft in reactie dat het niet om een aanvraagformulier gaat, en het format nog in een testfase zit. Daarbij gaat het om de huidige situatie, (nog) niet om de Wlz.

Testfase

‘Het bericht benoemt een ‘aanvraagformulier’, wat niet correct is volgens Vilans. ‘De procedure voor het aanvragen van meerzorg omvat verschillende aspecten. Eén ervan is dat er een ondersteuningsplan moet worden overlegd. Omdat veel mensen die met een PGB thuis wonen en een beroep doen op meerzorg geen ondersteuningsplan hebben zoals dat gebruikelijk is bij AWBZ-verblijf, is Vilans gevraagd om een format te maken voor een ondersteuningsplan dat mensen kunnen invullen en dat fungeert als persoonlijk plan. Het is daarmee onderdeel van de aanvraag, maar geen aanvraagformulier. De opmerkingen van PerSaldo komen op het moment dat het format in gebruik is, maar waarbij de huidige fase gezien wordt als testfase. Bij de ontwikkeling zijn zowel de zorgkantoren, het CCE, ZN als PerSaldo betrokken en is het concept-format voorgelegd en besproken met drie eindgebruikers. Op dit moment wordt het format getest in de praktijk door de zorgkantoren. Bij elke aanvraag worden bij de PGB-houder, het zorgkantoor en eventueel het CCE de ervaringen gemonitord. Het format wordt zo verder ontwikkeld. PerSaldo refereert daarnaast aan een specifieke doelgroep van mensen die ook gebruik kunnen maken van de meerzorgregeling. Dit zijn mensen die oproepbare hulp voor ADL-assistentie nodig hebben. Vanuit hen spelen andere vragen en behoeften. Het format zoals dat nu gemaakt is, sluit niet aan bij deze specifieke doelgroep. Deze feedback is bekend; momenteel wordt door Vilans in samenwerking met De Rode Bril daarom een apart format ontwikkeld.’

Vilans

Tot slot stelt Vilans dat de ervaringen die de PGB-houders, het zorgkantoor en het CCE nu opdoen met het format, worden opgehaald en op basis daarvan wordt het format aangepast en daarmee verbeterd. Ook zijn PGB-houders betrokken geweest in de ontwikkeling van het format en is Per Saldo gevraagd om een reactie op een eerder concept, maar helaas hebben we toen deze feedback niet gekregen. Daarover zijn we nu in gesprek.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.