Dat schrijft het Parool vandaag.
Traumaheli
De traumahelikopter, die sinds 1995 vliegt vanaf het VUmc, had een vergunning van de rijksoverheid. Enige jaren geleden is de verantwoordelijkheid voor die vergunningverlening overgegaan op de provincie. Noord-Holland evalueert de uitvalsbasis van de helikopter nu de provincie een nieuwe vergunning moet afgeven.
Overlast
De ongeveer tweeduizend vluchten die de traumaheli jaarlijks uitvoert, leiden tot overlast in de buurt. Deze zal naar verwachting de komende jaren toenemen. In het onderzoek staat een prognose van drieduizend vluchten per jaar, waarvan een deel ’s nachts. Uiteraard zal de traumaheli wel op het VUmc moeten blijven landen met patiënten en om artsen van het traumateam te vervoeren.
Ziekenhuisdak
Het vertrek vanaf een ziekenhuisdak is niet perse nodig, want de drie overige Nederlandse traumahelikopters starten inmiddels al vanaf een luchthaven of zullen dat op korte termijn gaan doen. Het VUmc laat weten te zoeken naar de locatie ‘die optimale zorg door het mobiel medisch team – snel ter plekke zowel per helikopter, als per auto in de stad – combineert met zo min mogelijk overlast voor omwonenden.’
Dossier Kwaliteitsnormen
Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Zorginstellingen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken….
Lees meer >>