Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

VWS maakt ‘kortingstool’ voor ggz

Bij eventuele overschrijdingen van het macrokader krijgt de gehele curatieve ggz een generieke korting achteraf, niet alleen de tweedelijns-ggz. Dat schrijft minister Edith Schippers aan de Tweede Kamer.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
VWS maakt ‘kortingstool’ voor ggz

Momenteel heeft alleen de gespecialiseerde curatieve tweedelijns-ggz te maken met een zogeheten macrobeheersinstrument (mbi). Dat is een strafkorting dat achteraf wordt ingezet bij eventuele overschrijdingen van het macrokader. Vanaf 2014 vervalt echter het onderscheid tussen eerstelijns- en tweedelijns-ggz. Binnen de curatieve ggz is er dan alleen nog onderscheid tussen basis-ggz en gespecialiseerde ggz. Vanaf 2014 gaat de minister daarom één mbi hanteren voor de basis-ggz en de gespecialiseerde ggz. Schippers ziet het mbi als ‘ultimum remedium’: als een laatste slot op de deur. De inzet van het mbi moet zo veel mogelijk worden vermeden.

Macrobeheersinstrument ggz

Schippers zal bij

6
39

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

6 REACTIES

  1. Een generieke kortingsmaatregel betekent dat de hele GGZ betaalt voor de budgetoverschrijding van enkelen. Is het niet gemakkelijker om het geld terug te halen daar waar de overschrijding zit? Net als bij de Klink maatregel worden instellingen op deze manier achteraf geconfronteerd met een strafkorting die zij in veel gevallen niet veroorzaakt hebben.

  2. Lees alle reacties
  3. Slot op de deur op de eerste en tweede lijns GGZ, en alleen nog onderscheid tussen basis GGZ en gespecialiseerde GGZ betekent per definitie dus een toename van de instroom in de basis GGZ. Dat komt dus op het bordje van de huisarts, die maar een beperkte hoeveelheid formatie POH GGZ krijgt van de verzekeraars. Dit alles in een tijd waarin deze regering, door haar maatregelen, zelf een deel van de psychische problemen van de potentiele gebruikers van de basis GGZ in de hand werkt. Dweilen met de kraan open waarbij het aantal dweilen systematisch beperkt wordt en het uurloon van de dweilers achteraf gekort wordt als zij teveel gedweild blijken te hebben.

  4. Welke masochist heeft nog zin om als zelfstandige in de GGZ te werken? Doe jij je best om het netjes te doen, gaat een instelling die gemismanaged wordt er voor zorgen dat jij volgend jaar je kinderen niet naar pianoles kan laten gaan. Hoe krijg je mensen gedemotiveerd…….

  5. Verzekeraars huilen krokodillentranen. Krijgen van VWS een koekje van eigen deeg. Record winsten van de afgelopen jaren komen door te hoge ramingen van de verwachtte schadelast en veel lager uitvallende werkelijke schadelast. Het verschil is de winst voor de verzekeraars. Ramingen worden gemaakt in overleg tussen VWS en ZN/ZN-leden. Logisch dat VWS zich bekocht voelt om het mild uit te drukken.
    Gevolg is dat VWS achteraf de verzekeraars opzadeld met een extra kostenpost met de clausule dat het budget niet mag worden overschreden op straffe van een generieke korting over alles of de verplichting aan zorgaanbieders om gratis zorg te blijven leveren in kader van de wettelijke ‘Doorleverplicht’.
    Verzekeraars hebben de zorgplicht. Als enigen. Zij zijn privaat en worden geacht voor eigen rekening en risico te opereren. We doen alsof. In feite zijn het publieke organen die zuiver als uitvoeringsorganen opereren. Zitten wel op 13 miljard dood geld! Maak er openbare publieke organen van, staatsgarantie voor de risico’s, algemene beginselen van behoorlijk bestuur zijn dan weer van kracht, mededingingsregels zijn van tafel, alles kan in openbaarheid worden besproken en kenbaar gemaakt en 13 miljard belastinggeld kan terug naar de burgers!
    Wat wil de politiek nog meer?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.