Werkdruk op huisartsenpost blijft hoog, ondanks daling aantal bezoekers

Steeds minder mensen bezoeken de huisartsenpost. Na een toename in gebruik tussen 2013 en 2016 ontstond er in 2017 een lichte daling. De werkdruk op de huisartsenposten is daarentegen niet afgenomen.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
foto: Adobestock

Dit blijkt uit recente cijfers van Nivel Zorgregistraties. Hierin komt naar voren dat 16,2 procent van de Nederlandse bevolking in 2017 ten minste een keer gebruik heeft gemaakt van de huisartsenpost. In vergelijking met 2016 nam het aantal consulten en huisvisites per duizend inwoners in 2017 af. De lichte daling zou volgens Astrid Scholl, programmamanager bij InEen, onder meer te danken zijn aan de verbetering van de ketensamenwerking tussen verschillende schakels. Mensen zouden minder gauw doorverwezen worden naar de huisartsenpost. De lichte daling kan volgens Scholl ook komen door de voorlichting aan burgers. ‘Er zijn veel bewustmakingscampagnes georganiseerd en mensen hebben huis-aan-huisbladen ontvangen die de functie van de huisartsenpost nader uitleggen.’

Reden van raadpleging

Mensen die de huisartsenpost raadplegen, doen dit voornamelijk vanwege scheur- en snijwonden, buikpijn en acute infecties aan de bovenste luchtwegen. Daarnaast wordt de huisartsenpost het meest bezocht door kinderen tot en met 4 jaar en ouderen boven de 85 jaar. De cijfers over de lichte daling van het aantal bezoekers zijn gebaseerd op elektronisch geregistreerde gegevens van 29 huisartsendienstenstructuren die deelnemen aan Nivel Zorgregistraties eerste lijn.

Werkdruk neemt niet af

Volgens Kees Gillis, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten (NVDA), betekent de lichte daling niet dat de werkdruk ook afneemt. ‘Er komen naar verhouding meer telefoontjes met een hoge urgentie binnen. De werkdruk is ook hoog door het tekort aan triagisten’, laat hij weten op de site van de NVDA. Volgens Gillis is het de hoogste tijd dat er iets verandert op de huisartsenposten. ‘Het loopt aan alle kanten mis. Oplossingen worden alleen gerealiseerd als alle partijen, zoals dagpraktijken, seh, ggz en ouderenzorg, bereid zijn over de eigen schaduw heen te springen en samen werkbare alternatieven te ontwikkelen. Dat is niet makkelijk, maar we dringen daar bij alle partijen op aan.’

Astrid Scholl bevestigt dat de werkdruk ondanks de geringe daling niet afneemt: ‘Een grote oorzaak daarvan is dat de werkdruk van huisartsen overdag toeneemt, omdat de zorgvragen steeds complexer worden. Als een huisarts overdag bijna geen rust heeft en vervolgens weer een avond- of weekenddienst moet draaien, is dat natuurlijk erg zwaar. Daarnaast zijn de gevolgen van de transities in de zorg merkbaar.’ Tjard Schermer, afdelingshoofd en projectleider bij Nivel Zorgregistraties, noemt een aantal andere redenen voor de ervaren werkdruk: ‘De druk zou kunnen liggen aan langere consulten en de toename in het aantal contacten met hoge urgenties.’

Telefonisch advies stijgt

Hoewel het aantal consulten in 2017 afnam, bleef het aantal telefonische consulten licht stijgen. ‘Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat door het geven van goed en duidelijk telefonisch advies de patiënt minder snel een bezoek hoeft te brengen aan de huisartsenpost’, aldus Scholl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.