Om het ziekenhuis papierloos te krijgen, zijn alle dossiers van alle vakgebieden volledig gedigitaliseerd. Ook is alle informatie, zoals röntgenfoto’s, labuitslagen, verpleegkundige activiteiten, in het elektronische patiëntendossier opgeslagen.
Veiliger en overzichtelijker
Digitalisering van patiënteninformatie komt de kwaliteit van de patiëntenzorg ten goede, al was het maar omdat gegevens leesbaar zijn en direct beschikbaar. Het ziekenhuis ziet ook andere voordelen. “Een EPD is veiliger en overzichtelijker en biedt veel meer ondersteuning bij het werk”, laat de woordvoering weten. “Zo is de informatie op verschillende plekken tegelijk toegankelijk en is bijvoorbeeld beter gewaarborgd dat iedereen op dezelfde manier werkt. Daarnaast zijn allerlei gegevens automatisch gekoppeld, zodat er een beter en completer beeld van de patiënt ontstaat, wat gunstig is voor de behandeling. Ook is het mogelijk om beslissingsondersteuning in te bouwen, door bijvoorbeeld automatische waarschuwingen te geven bij extreme labuitslagen.”
Het allerlaatste dossier
Vijf jaar geleden heeft het Westfriesgasthuis besloten om een elektronisch patiëntendossier te ontwikkelen, samen met softwarebedrijf Chipsoft. “Een belangrijke keuze was het standaardiseren van deze dossiers, zodat er geen spaghetti van softwaresystemen zou ontstaan”, legt de woordvoering uit. In 2010 werkten alle specialismen digitaal. Alleen hadden de artsen toen nog een jaar de tijd om de papieren dossiers eenmalig in te zien en samen te vatten voordat de dossiers digitaal gescand werden en daarna vernietigd. Bestuurslid Hugo Keuzenkamp vernietigd vandaag symbolisch het allerlaatste dossier dat door een arts is opgevraagd.
Lees ook:
Hoogte papierberg verschilt sterk per zorginstelling
‘Ondanks lek is EPD veiliger dan papieren dossier’
Papieren dossiers worden beter beheerd dan elektronische dossiers
Een prima ontwikkeling. Veel Zorginstellingen werken nog steeds met een enorme bergen papier om in te vullen door dure verpleegkundigen.ICT heeft nog steeds geen prioriteit.
We praten in de Zorg over kostenbewust/efficient werken , maar enorme ” Bossen ” papier verdwijnen nog steeds in de papier-versnipperaars.Wat levert het op ? ICT is ,wat in de Zorg nog steeds geen prioriteit heeft,en wat miljoenen kan opleveren. Bestuurders kijken er naar . Kosten/Baten Analyse ? Elsevier neem dat ook mee in je onderzoeken !
Klopt, Hoorn eerste Chipsoft, Orbis eerste overall (met SAP). En wat het heeft gekost….????
Pfff, denk een hoop, maar wellicht dat anderen van de kennis en extra kosten (van de kinderziektes) kunnen profiteren zodat het steeds goedkoper wordt…!!
het WFG heeft een goede PR machine. bij navraag ben ik er al vaker achter gekomen dat die soms de werkelijk oppoetst. Orbis was inderdaad eerder. (alhoewel de patienten daar weer een verwijsbriefje krijgen, omdat bleek dat de patienten het zo gek vonden om helemaal niets mee te krijgen.) Maar misschien is WFG wel het eerste Chipsoft huis ? dat zou dan netter zijn om te vermelden. voor beiden ben ik benieuwd wat het nu gekost heeft.
Ja, Clara, dat is zo, ga maar kijken;-)!!!
Orbis loopt hier op haar site inderdaad niet mee te koop, maar de feiten liegen niet!
Is dat zo Roger? Ik kan het namelijk niks over terugvinden op de site van Orbis… Misschien moeten ze wat handiger worden in hun PR
en het wc papier?
Eerste ziekenhuis in Nederland volledig papierloos…? Dat is grappig: alle bovengenoemde verworvendheden (epd, verpleegkundig dossier, lab, röntgen, ok, etc…) zijn binnen Orbis Medisch Centrum al ruim 2 jaar volledig papierloos. Leuk voor Hoorn, maar Orbis was echt de eerste!!!!!