De medewerkers van de Zorgboog beoordeelden hun gastvrijheid richting cliënten met een 6,8. De betreffende cliënten gaven echter een veel hoger rapportcijfer, een 8,6. Zij zijn daarmee veel positiever dan de medewerkers en vrijwilligers zelf zijn. Opvallend is dat met name de extramurale cliënten opvallend positief zijn over de gastvrijheid van de Zorgboog. Op de vraag: “Zou u de Zorgboog bij uw vrienden en familie aanbevelen”, antwoordde ruim 64 procent van de extramurale cliënten dit te willen doen.
Extramuraliseringsplannen
Anke Valent, zorgconsultant bij Effectory: ‘In tijden van bezuiniging en hoge werkdruk in de sector is deze waardering heel waardevol. Met het oog op de extramuraliseringsplannen van het kabinet is de waardering van de extramurale cliënten bovendien een positief signaal richting de sector als geheel. In de toekomst zullen immers steeds meer ouderen thuis verzorgd of verpleegd gaan worden. De Zorgboog laat zien dat deze vorm van zorgverlening goed kan functioneren. Het is mooi om te zien hoe al deze informatie in één oogopslag zichtbaar wordt in een combinatieonderzoek.’
Spiegelvragen
In een gecombineerd onderzoek wordt in één meting het medewerkers-, vrijwilligers- en cliëntenperspectief in beeld gebracht. Door een aantal spiegelvragen te stellen op relevante thema’s als gastvrijheid, aandacht en tijd voor de cliënt, veiligheid en deskundigheid, wordt het verschil in beleving tussen cliënt en medewerker op hetzelfde onderwerp inzichtelijk gemaakt.
Inzicht
Henri Plagge, voorzitter Raad van Bestuur van de Zorgboog: ‘Door de spiegelrapportage zien we in één oogopslag de samenhang van alle drie de onderzoeken en wat je medewerkers, vrijwilligers en cliënten het meest waarderen én waar zij mogelijkheden zien voor verbetering. Dit werkt in mijn ogen veel beter dan allemaal losse cijfers. Bovendien vinden die onderzoeken qua timing ook vaak op andere momenten in het jaar plaats. Nu krijgen teams in één keer inzicht in alles waar ze invloed op uit kunnen oefenen. Zo creëren wij beweging in onze totale organisatie.’