Zorgkoepels en Nictiz zetten LSP voort

Vijf zorgkoepels en het Nictiz gaan samenwerken om de infrastructuur van het Landelijk Schakelpunt (LSP) te behouden. Zij willen hiermee voorkomen dat de patiëntveiligheid in het geding komt. De koepels, voor huisartsen en apothekers, hebben vandaag de plannen gepresenteerd.
Zorgkoepels en Nictiz zetten LSP voort

De plannen komen van de Landelijke Huisartsen Vereniging, de Vereniging Huisartsenposten Nederland, het Nederlands Huisartsen Genootschap, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie, de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuisapothekers en het Nationaal Instituut ICT in de Zorg (Nictiz).

Medicatiegegevens en waarneemgegevens

De bestaande regionale infrastructuur is aan het einde van haar levenscyclus en zal in 2012 worden afgebouwd. De koepels zien op voorhand geen alternatieven waardoor zorgverleners kunnen voldoen aan de Richtlijn Overdracht van Medicatiegegevens en de overdracht van waarneemgegevens. Zij denken dat het anno 2011 onmogelijk is om gegevens niet elektronisch uit te wisselen. De patiënt zou dan bijvoorbeeld zelf alle gegevens over de behandeling mee moeten nemen naar alle zorgverleners die hij bezoekt. “Uit oogpunt van kwaliteit, doelmatigheid, veiligheid en kosten van de zorg is dit geen optie”, aldus de koepels.

Tijdelijke situatie

De partijen werken voor 2012 aan een tijdelijke oplossing om de infrastructuur van het LSP te kunnen behouden. Naar verwachting is hiervoor circa tien miljoen euro nodig. De financiering zal gedurende dit jaar komen van de deelnemende huisartsen, huisartsenposten, openbare apothekers en ziekenhuisapothekers. De bijdrage verschilt per type zorgaanbieder en is voor huisartsenposten afhankelijk van het aantal patiënten. Zorgverzekeraars Nederland heeft aangekondigd dat zorgverzekeraars hiervoor in 2012 een extra vergoeding zullen verstrekken in aanvulling op de tarieven van 2012. Gedurende dit jaar wordt gezocht naar een permanente oplossing, waarbij zorgverleners geen verantwoordelijkheid dragen voor de infrastructuur, maar slechts gebruiker zijn.

Rechten van de patiënt geborgd

Het plan zorgt ook voor borging van de patiëntenrechten, beloven de koepels. “We zetten in op een model dat vooral regionaal wordt ingezet, gebruik maakt van de verwijsindex en past bij de interpretatie van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Daarmee sluiten we aan op de nadrukkelijke wensen van zowel de Eerste Kamer als de Tweede Kamer.” De koepels willen op deze manier de investering in het LSP van zo’n 300 miljoen euro aan publieke middelen en de opgebouwde kennis niet verloren laten gaan.

Toestemming

Onlangs maakte het CBP bekend dat patiënten vooraf toestemming moeten geven voor uitwisseling van gegevens. De koepels onderzoeken momenteel nog hoe zorgverleners op uniforme wijze toestemming kunnen vragen en kunnen voorlichten over de noodzaak van het uitwisselen van patiëntengegevens. Volgens de uitspraak van het CBP houden patiënten op ieder moment het recht om geen toestemming te verlenen voor het delen van gegevens. De woordvoerder van de koepels: “Het is daarom de taak van de zorgverleners om hun patiënten te overtuigen van het belang van elektronische gegevensuitwisseling voor de kwaliteit van de zorg die de patiënt ontvangt en van de risico’s die een onvolledig dossier met zich meebrengt.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Q & A over voortzetting infrastructuur LSP

Lees ook:

VPHuisartsen verzet zich tegen doorstart LSP

Nictiz: Afbraak LSP nadelig voor zorg

Toestemming patiënt vereist bij doorstart LSP

Zorgmanager en Talent van het Jaar 2012

De inschrijving voor de verkiezing van Zorgmanager en Zorgvisie Grow/Work Talent van het Jaar 2012 is gestart. Meer informatie en aanmelden

8 REACTIES

  1. Als het LSP op dezelfde wijze wordt voorgezet conform de opzet van Nictiz is dat pure verspilling van tijd en – nog veel erger – veel geld.
    Het zorginformatieland is nog zo divers dat communicatie erg gekunsteld moet verklopen en van een goede en gedegen informatieuitwiseling geen sprake zal zijn.
    Het lijkt er op dat koste wat kost een falend instituut als Nictiz overeind gehouden moet worden

  2. Lees alle reacties
  3. Ik begrijp dat Nictiz en anderen het LSP willen behouden. Zolang de IT architectuur onvoldoende is uitgekristalliseerd en onveilig moet je er niet aan willen beginnen.
    Er is te weinig aandacht geschonken aan risicobeheer.
    Het frappeert mij dat van Nictiz en zorgaanbieders een “drive” is om dit vehikel weer in de lucht te krijgen.
    Gewoon niet doen, neem je verlies en begin opnieuw zodra de politiek er rijp voor is.
    Meer publiek geld hier aan besteden is onverstandig.

  4. U schrijft:
    De bestaande regionale infrastructuur is aan het einde van haar levenscyclus en zal in 2012 worden afgebouwd.
    Wat een onzin. Die macht hebben die vijf koepels, Nictiz of VWS helemaal niet. Het zou eruit zien als iemand zomaar andermans investering in een zorgnetwerk kan kapot maken.
    Ik denk dat u de strekking van de plannen niet goed begrijpt.

  5. De doorstart van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) kan alleen als patiënten (-organisaties) hier nauw bij worden betrokken. Er is nu zoveel onduidelijkheid over het nieuwe EPD dat het van het grootste belang is om mensen goed voor te lichten. Pas dan kun je als patiënt een goede afweging maken: geef je wel of geen toestemming voor elektronische uitwisseling van jouw medische gegevens.
    Bij een eventuele doorstart moeten patiënten(-organisaties) medezeggenschap krijgen. Wij willen een structurele rol hebben bij besluitvorming over het elektronisch patiëntendossier: welke gegevens staan erin, tussen wie worden ze uitgewisseld en waarom?

  6. U zegt: Wij willen een structurele rol hebben bij besluitvorming over het elektronisch patiëntendossier: welke gegevens staan erin, tussen wie worden ze uitgewisseld en waarom?
    In deze vraag zit al een fundamenteel foute aanname: er is helemaal geen sprake van een electronisch patiëntendossier dat uitgewisseld wordt. De huidige doorstart richt zich op het mogelijk maken van architectuur om communicatie van specifieke zorggegevens mogelijk te maken. Dus geen volledig dossier naar de opvragende huisarts, maar louter specifieke details over door de apotheek afgegeven medicatie, zodat de huisarts een gewogen beslissing kan maken op basis van een compleet medisch beeld. In geen geval zal een huisarts een compleet electronisch patiëntendossier kunnen opvragen bij andere partijen…

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.