Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Zorgverzekeraars zetten nota’s online

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Zorgverzekeraars willen klanten bewust maken van hun zorgkosten. Daarom zetten steeds meer verzekeraars doktersnota’s online.
Zorgverzekeraars zetten nota's online

Dat vond het Algemeen Dagblad tijdens een rondgang langs zorgverzekeraars.

Beveiliging

Verzekerden bij FBTO, Agis, CZ, Menzis en OHRA kunnen via internet bekijken hoeveel hun ziekenhuisopnames, artsenbezoeken en medicijnen hebben gekost. De online-gegevens zouden goed zijn beveiligd, zo laten woordvoerders van de verzekeraars weten. Klanten hebben een persoonlijke inlogcode nodig om toegang te krijgen. Achmea en UVIT zijn nog bezig de mogelijkheid voor hun verzekerden te creëren.

Geen effect

Inzicht in de kosten heeft tot nu toe echter nog niet geleid tot zuiniger gebruik van zorg, laat CZ-woordvoerder Dirk-Jan Westerwoudt de krant weten. “Soms wijzen mensen ons wel op een verkeerd of onterecht ingediende nota.” Gezondheidseconoom Richard van Kleef van de Erasmus Universiteit Rotterdam denkt desondanks dat inzicht in de kosten, het draagvlak voor zorgpremies kan vergroten. “Mensen klagen over hoge zorgpremies en velen vermoeden dat daarvan het nodige bij de verzekeraar blijft hangen. Maar zo’n negentig procent van de basispremie gaat echt naar zorg.” (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Lees ook:

Patienten willen actievere zorgverzekeraars

Apothekers hekelen voorkeursbeleid zorgverzekeraars

Fraudecontrole van zorgverzekeraars moet beter

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

3 REACTIES

  1. Laat de zorgverzekeraars maar eens online zetten wat ze zelf verdienen, dat ze zelf via private-equity constructies in ZBCs en privekliniek zitten (over transparantie in de zorg gesproken!!): dus stiekem via zognaamde wachtlijstbedmiddelaars naar de snel toegankelijke ZBC sturen waar je verkapt aandeelhouder van bent en de zorg ook nog eens goedkoper inkoopt: laat me niet lachen. En nu via een zgn inzichtelijk maken van de zorgkosten even laten zien hoe duur de zorg is?
    Laten we in godsnaam alle zorgverzekeraars fuseren tot 1, dan zijn we af van een hoop managementcultuur, kan elke zorgverzekeraar stoppen met zijn eigen kwaliteitstabelletjes te maken en zorgenaamde kwaliteistskeurmerken uit te delen (terwijl die er al zijn voor ziekenhuizen), kunnen de miljoenengebouwen gereduceerd worden tot 1 zeer hoog flatgebouw in midden Nederland, kan gestopt worden met peperdure reclamespotjes op tv en radio. Kunnen de voetbalshirts met een echt bedrijfslogo bedrukt worden en worden niet al die patienten in verwarring gebracht door tientallen polissen die er nu zijn en elk jaar weer veranderd worden of van eigen bijdragen worden voorzien.
    Laten we besparen op de bureaucratie van de zorgverzekeraars. Er zou veel meer betaald moeten worden door zorgverzekeraars aan ziekenhuizen.
    Ziekenhuizen worden tegenwoordig verplicht een percentage eigen vermogen te hebben en verbouwingen zelf te bekostigen: vele ziekenhuizen investeren al niet meer. Dit gaat ten koste van de zorg en komt de kas van de verzekeraar ten goede. We hebben inmiddels kunnen lezen dat 2009 een goed jaar was voor de zorgverzekeraars.
    Vele ziekenhuizen worden daarnaast niet erkend voor het aantal fte medisch specialisten dat er werkzaam is. Dat wil zeggen, ze krijgen al jaren te weinig budget. Gek he, dat er soms nog apparatuur van 10 jaren geleden staat?! Is eens wat anders dan een volledige met merkspullen ingericht miljoenenpand waar de leaseauto kan voorrijden en geen patient beter wordt gemaakt, maar veelal wel de zwarte piet richting huisartsen, ziekenhuisbestuurders en medisch specialisten wordt toegespeeld.

  2. Lees alle reacties
  3. iedereen van goede wil kan bezuinigen op medicijnkosten. Ik heb in de laatste 6 jaar drie hoogbejaarde tantes begraven. In hun kastjes vonden we een vermogen aan niet gebruikte medicijnen.Zelf gebruik ik een creme.Als ik een herhalingsrecept vraag wordt er 30 gram geleverd. Omdat ik het zelden nodig heb is er veel over op de einddatum. Toen ik dat eindelijk tot mij door liet dringen ging ik over tot bestelling van 10 gram. Hoef ik minder terug te brengen of ik gebruik het geheel.Jaren geleden was ik aan een medicijn dat ik in een hoeveelheid voor drie maanden meekreeg. Gebeurt nu niet meer.
    Ik was één van de velen die daartegen hebben getamboerd. Geldverkwisting!

  4. Logisch dat dit niet leidt tot zuiniger gebruik van zorg. De meeste geleverde en momenteel verzekerbare zorg is onvermijdbare zorg. Hoe zou je als zorgvrager hiervan de kosten kunnen reduceren? Je kunt moeilijk besluiten af te zien van een noodzakelijke operatie of onderzoek. De voornaamste mogelijkheid tot kostenreductie is verlaging van de loonkosten of vermindering van de overhead. Helaas heeft de minister in zijn drang naar marktwerking een kostbaar systeem van commerciële zorgverzekeraars opgetuigd voor financiering van de basiszorg. Deze verzekering kan volledig vervallen en daarmee een aanzienlijk deel van de overhead, aangezien het om onvermijdbare kosten gaat die hoe dan ook betaald moeten worden en die dus even goed gratis aan de zorgvrager verleend kunnen worden, gefinancierd uit de staatskas. Dit is ongetwijfeld goedkoper dan via financiering door een commercieel, dus op winst gericht, bedrijf.
    De kosten waar de klant van de zorgverzekeraar wel iets aan kan doen zijn juist de kosten waarvoor deze klant een (aanvullende) verzekering heeft afgesloten. De verzekeraar moet niet klagen als hij een polis aanbiedt met producten die afgenomen worden. Klanten zullen geen polis afsluiten met producten die zij niet afnemen, tenzij de verzekeraar deze onnodige producten via (sluwe, sorry: tendentieus) koppelverkoop combineert met veelgevraagde zorgproducten.
    Merk op het verschil in de eerste alinea waarin over ‘zorg en zorgvrager’ gesproken wordt en de tweede alinea waarin over ‘product en klant’ gesproken wordt.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.