‘Moet ik naar de dokter’ won in 2013 de Health app award en dat zorgde voor een stroomversnelling. Naast een grote hoeveelheid media-aandacht, kregen de makers een subsidie van drie grote zorgverzekeraars. De makers onderzoeken nu hoe de app gebruikt wordt en of gebruikers daadwerkelijk contact opnemen met de huisarts na een diagnose in de app.
Subsidie
Met de subsidie wordt de app verbeterd en daarnaast staan er voor dit jaar twee grote ontwikkelingen op het programma. Van Doornik: ‘De eerste is een koppeling naar de digitale agenda van de huisarts. Wanneer een patiënt bijvoorbeeld in de app het advies krijgt om contact met de huisarts op te nemen, maar de klachten niet urgent zijn, kan hij straks meteen digitaal een afspraak in plannen. Over een paar maanden willen we met deze nieuwe functie live gaan.’ De tweede ontwikkeling is de app “Mag ik meekijken?” Wanneer een patiënt bijvoorbeeld huidklachten heeft, kan de huisartsenpost of huisarts op afstand mee kijken wanneer die daarvoor een code opgestuurd krijgen. ‘Hiermee kan de app een bijdrage leveren aan het terugdringen van de consulten met een lage urgentie op de huisartsenpost, en voor de patiënt scheelt het een reisje naar de post. Op de huisartsenpost in Apeldoorn doen we hier nu een pilot mee.’
Toekomst van apps
Volgens Van Doornik gaan apps het gehele zorgproces op z’n kop zetten. De reguliere zorg, zoals huisarts- of polikliniekbezoeken, zien er over een paar jaar heel anders uit. ‘Ik vermoed dat heel veel instanties hier absoluut onvoldoende op voorbereid zijn, zij denken nog veel te veel in bestaande reguliere zorgpaden. Het is lastig voor organisaties om out of the box te denken.’ Daarnaast ziet hij dat zelfmanagement veel belangrijker gaat worden. ‘Nu ga je pas naar een arts als je al klachten hebt, maar in de toekomst ben je deze klachten voor omdat je zelfmetingen doet en omdat een app je een waarschuwing geeft dat je afwijkende uitslagen hebt. Huisartsen en specialisten gaan je op afstand adviseren omdat jij deze gegevens aan hun beschikbaar hebt gesteld en gekoppeld zijn aan je persoonlijke patiëntendossier.’