In het Antonius (ChipSoft) en Tjongerschans (ChipSoft) konden patiënten al afspraken beheren. Sindskort hebben patiënten nu ook toegang tot hun medisch dossier. Daarnaast kunnen zij vragenlijsten invullen en verslagen bijhouden en delen met de arts. Wybren de Graaf projectleider in het Antonius Ziekenhuis: ‘Patiënten kunnen nu op elk moment en vanaf elke plek met ons communiceren. Ook hebben ze steeds alle informatie bij de hand, ook over vroegere afspraken, verwijzingen en brieven, bijvoorbeeld aan huisartsen.’ Bij de afdeling Psychiatrie komt ook het behandelplan online te staan. Later zullen andere afdelingen volgen. De belangstelling voor de digitale toegang tot het ziekenhuis is groot, zegt De Graaf. Logisch gevolg is dat het ziekenhuis de kosten aan papierwerk en post kan terugbrengen. De Graaf: ‘En er hoeft veel minder getelefoneerd te worden. Het aantal brieven is gehalveerd ten opzichte van 2014.’
Andere ziekenhuizen
Ook de andere ziekenhuizen zijn volgens het dagblad bezig met (uitbreiding van) het digitale portaal. Ook Nij Smellinghe in Drachten zal in 2016 een eigen portaal introduceren, tegelijk met een upgrade van het ChipSoft-epd.
Epd / LSP
Medische gegevens van patiënten worden verzameld in het elektronisch patiëntendossier/cliëntendossier. De uitwisseling daarvan vindt plaats via het Landelijk Schakelpunt (LSP). In het dossier epd/LSP verzamelt Zorgvisie best practices en artikelen over dit onderwerp.
Bekijk het dossier