De tekortkomingen slaan vooral op het onvoldoende handhaven van wettelijke termijnen, onvolledige dossiers, fouten bij voorschotten en te weinig onderbouwing van subsidie-besluiten.
Bezwaarinstrument
Omdat het subsidiebeheer bij VWS sinds 1999 niet op orde is, kondigde de Rekenkamer in 2009 al aan dat de cijfers over 2010 drastisch moesten verbeteren. Minister Schippers van VWS gaf daar volgens de Rekenkamer geen gehoor aan en kondigde op 8 april 2011 formeel bezwaar aan tegen de uitgaven van het ministerie. Het bezwaarinstrument wordt zelden ingezet door de controleurs van de Rekenkamer.
Verbeterplan
Inmiddels heeft Schippers een verbeterplan ingediend bij de Rekenkamer. Dat viel in goede aarde en het rekenorgaan besloot het bezwaar op te heffen. Wel verzoeken zij de minister om uiterlijk 1 oktober 2011 aan de Tweede Kamer te rapporteren over de voortgang van de uitvoering van het verbeterplan. De Rekenkamer zelf rapporteert uiterlijk 1 november 2011 aan de Tweede Kamer. Zodoende kan de Tweede Kamer de voorgang van het verbeterplan betrekken bij de behandeling van de begroting 2012. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Lees ook:
Algemene Rekenkamer hekelt ketenaanpak chronische zorg
Rekenkamer: ‘VWS moet NZa beter aansturen’
Rekenkamer maakt gehakt van kwaliteitsbeleid
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Doe boefjes! Eindelijk een weergave van het gedrag, zodat de burger ziet waarvoor wij betalen om deze zelfverrijkende graaiende en schadeveroorzakende top bestuurders uit de gezondheidszorg. Het gaat ook gewoon door. Door dit gedrag al decennia zijn tien duizenden kwetsbare patiënten overleden en ook invalide geraakt. Veel kinderen zijn hier slachtoffer van geworden. Geen enkel probleem moreel gezien hebben deze godssyndromen. Mijn zoontje Dimitri is één van deze overledenen door deze misdadige gedragingen. Wie zijn toch deze personen en waar zijn ze werkzaam. Hoeveel lintjes dragers hebben zich schuldig gemaakt aan deze gedragingen. Als we spreken over criminelen if georganiseerde misdaad dan is dit wel die de kwalificatie mag krijgen. Decennia wordt dit bedekt gehouden en de doofpot in en nog steeds. Enkele organisaties: PGO, Fonds PGO, ZonMW, VWS, Gezondsheidraad, CBO, NPCF, CG Raad, kwaliteitsorganisaties, klachtenorganisaties, Zorgbelangen, en we kunnen wel even doorgaan met deze lijst. Ze zijn allemaal samenwerkend met elkaar zoals de grote gesubsidieerde samenwerkende cliëntenorganisaties voor bijvoorbeeld van het hart, kanker etc,
Daar hebben we de formalistische Rekenkamer weer. Soms kan een ministerie niet werken binnen de verstikkende regels en dan wordt een subsidie uitgereikt die niet aan de voorwaarden voldoet. Ja, en? Wat mij betreft moet dat gewoon kunnen. Achteraf moet een ministerie natuurlijk wel verantwoording kunnen afleggen. Door de ministeries te dwingen zich altijd aan de inflexibele regels te houden worden ze zeer ondoelmatig. En was doelmatigheid (naast rechtmatigheid) niet ook een onderzoeksterrein van de RK? Ja in theorie wel, maar de RK vindt doelmatigheidsonderzoek te moeilijk. Nou, blijf lekker regeltjes controleren en niemand neemt de RK nog serieus. Walgelijke club.