Ggz-aanbieders weigeren jaarverslag te deponeren

Enkele grote ggz-aanbieders zijn niet van plan om hun jaarverslag te deponeren zo lang er geen herstelplan is voor de ggz. ‘De problemen zijn niet te wijten aan de instellingen, maar aan het systeem.’
Ggz-aanbieders weigeren jaarverslag te deponeren
Foto: ANP

Normaal gesproken deponeren ggz-aanbieders hun jaarverslag over het voorgaande jaar uiterlijk 1 juni. Dit jaar heeft het ministerie van VWS ze echter uitstel gegeven tot uiterlijk 1 oktober, omdat er grote onduidelijkheid is over het bepalen van de juiste omzetten. De brancheorganisatie van accountants NBA luidde in april de noodklok via een zogeheten 'audit alert'. Accountants kunnen geen jaarverslag goedkeuren, zo lang de onzekerheden rond het vaststellen van de juiste omzetten niet zijn opgelost. Ondanks overleg tussen de brancheorganisaties van ggz-aanbieders, zorgverzekeraars, accountants, banken, de Nederlandse Zorgautoriteit en het ministerie van VWS lukt het partijen niet om tot een definitief herstelplan te komen, zoals de ziekenhuizen al wel hebben. In die sector speelt een vergelijkbare problematiek. Ziekenhuizen hebben uitstel gekregen tot 1 december voor het deponeren van hun jaarverslag.

Normen voor 'correct declareren'

Ook in de ggz is de kern van het probleem de onduidelijkheid over de normen voor 'correct declareren'. De belangrijkste onduidelijkheden gaan over verwijsbrieven, het hoofdbehandelaarschap en gepast gebruik. Bij verwijsbrieven is bijvoorbeeld de norm dat alle patiënten een verwijsbrief van de huisarts moeten hebben. Deze norm is voor circa vijf procent van de ggz-patiënten problematisch. Het gaat daarbij om patiënten met acute geestelijke problemen, waarbij een ggz-aanbieder direct hulp verleent en achteraf goedkeuring vraagt aan de huisarts. Maar sommige verzekeraars keuren deze handelwijze niet goed en weigeren om facturen uit te betalen. Daardoor lopen ggz-instellingen omzet mis en ontstaat er onzekerheid over de omzet. Verzekeraars kunnen momenteel tot zeven jaar terug declaraties controleren en corrigeren. Ook over die jaren moeten de omzetten achteraf worden bijgesteld. Volgens de NBA is dat een onwerkbare situatie en zouden verzekeraars tot maximaal één jaar terug moeten kunnen gaan.

Ggz-instellingen deponeren niet

Inmiddels is de deadline van 1 oktober ruimschoots verstreken. Enkele grote instellingen, zoals de Parnassia Groep, GGZ inGeest, GGZ Breburg en Lentis, weigeren echter om hun jaarverslag te deponeren zo lang er geen herstelplan is voor de hele ggz. De instellingen riskeren met hun handelwijze een boete van 10.000 euro. Of er al instellingen zijn die een boete hebben gekregen, is niet duidelijk. Het CIBG, het agentschap dat voor VWS bijhoudt welke instellingen te laat zijn, verwijst voor een reactie naar VWS. 'Bij mijn weten zijn er nog geen boetes uitgedeeld', laat een VWS-woordvoerder weten. 'Vandaag, 21 oktober, vindt er overleg plaats tussen alle partijen over deze problematiek. We hebben goede hoop op een oplossing.'

Parnassia Groep

Parnassia, met een omzet van circa een half miljard euro de grootste ggz-aanbieder in Nederland, heeft geen boete gekregen, verzekert bestuursvoorzitter Stephan Valk. Hij stelt dat het ministerie het uitstel voor de ggz informeel heeft verlengd tot 1 november. Valk, als bestuurslid van GGZ Nederland nauw betrokken bij de gesprekken, verwacht dat een definitief herstelplan snel klaar zal zijn. 'Wij zijn er bijna.' Valk legt uit dat Parnassia, net zoals sommige ggz-instellingen, best een jaarverslag met beperking had kunnen deponeren. 'We hebben dat bewust niet gedaan, omdat je daarmee erkent dat je als instelling een fout maakt, terwijl deze problemen te wijten zijn aan fouten in het systeem.'

VWS: vandaag overleg

Het herstelplan zal naar verwachting lijken op dat van de ziekenhuizen. Met de duidelijkheid over de interpretatie van de normen voor correct declareren zullen ggz-aanbieders zelf hun oude jaarrekeningen tegen het licht houden. Het herstelplan moet ook voor de toekomst duidelijkheid bieden. Dat het nog niet af is, zou met name komen omdat zorgverzekeraars niet op één lijn zitten over de interpretatie van de normen.