Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

TweeSteden verliest epd-zaak Alert

Het TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg krijgt geen schadevergoeding vanwege de mislukte invoering van het elektronisch patiëntendossier van het Portugese softwarebedrijf Alert.
TweeSteden verliest epd-zaak Alert
Foto: Wikipedia

De rechtbank in Den Bosch oordeelde woensdag dat het ziekenhuis niet bevoegd was om de samenwerking met Alert op te zeggen. Het ziekenhuis had 4,5 miljoen euro schadevergoeding geëist.

Verplichtingen

De rechter erkent dat de voortgang van het project vanaf het begin een punt van zorg is geweest. De vrees dat Alert de verplichtingen niet kon nakomen, was gerechtvaardigd, aldus de uitspraak. Maar dat betekent niet dat de samenwerking opgezegd kon worden. Het ziekenhuis heeft onvoldoende duidelijk gemaakt welke afspraken niet zijn nagekomen. Er waren daarvoor te weinig harde afspraken gemaakt, aldus de rechter. Het ziekenhuis is zeer teleurgesteld en verbaasd over de uitspraak en overweegt hoger beroep, zei manager ICT Daniëlla van den Corput woensdag in een reactie.

Reactie Alert

Jorge Guimarães, oprichter en directeur van Alert, vertelt wat de uitspraak voor hem betekent: 'Alert ziet deze uitspraak als een tweede stap in de goede richting. Wij willen niets liever dan ons product weer aanbieden op de Nederlandse markt. Nadat Alert al eerder in het gelijk gesteld werd tegen het Jeroen Bosch Ziekenhuis, hoopt het met deze uitspraak een nieuwe basis te leggen voor het continueren van de samenwerking met Nederlandse ziekenhuizen. In het kader van de almaar toenemende zorgkosten kan de software van Alert uitkomst bieden. Vooral in Nederland, waar medische innovatie en onderzoek al zo ver gevorderd zijn.'

TweeSteden

Het TweeSteden koos eind 2009 voor Alert. Vier leveranciers leverden initieel een offerte aan, hierbij vielen McKesson, Chipsoft en Siemens af. Alert bleek de enige partij die een positieve businesscase kon leveren. Het TweeSteden wilde graag dat het andere Tilburgse ziekenhuis, het St. Elisabeth, ook mee zou doen met de implementatie van Alert. Zo zouden zij beter samen kunnen werken. Het Elisabeth zag daar vanaf vanwege te veel risico's.

Jeroen Bosch

Eerder verloor het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch een vergelijkbare zaak van Alert. De 9 miljoen euro claim van het ziekenhuis tegen Alert was hiermee van tafel. Het Jeroen Bosch beëindigde in 2011 de samenwerking met Alert. Doel van die samenwerking was om het ziekenhuis door automatisering kostenefficiënter en patiëntveiliger te maken.

3 reacties

  • Amiz Delft

    De grootste fout werd aan het begin gemaakt. En nog erger is dat dezelfde fout nog steeds gemaakt wordt. De Nederlandse ziekenhuizen zouden de handen ineen moeten slaan en 'kiezen' voor 1 gezamenlijk -niet commercieel- systeem. Er werken nu genoeg ICT'ers in al die zorginstellingen, die de handen ineen kunnen slaan, in plaats van het onderhouden van al die vele systemen, die zogenaamd beter zouden zijn? Vinden we het gek dat zorgverleners een aversie hebben tegen ICT in de zorg? Dat kan niet gezegd worden van bijv Google. Dat gebruiken we allemaal met plezier.

  • heijdk1

    Beste Gijs,
    Je gaat er daarbij van uit dat de leverancier een fout gemaakt heeft. Wat nou als het ziekenhuis verkeerde informatie heeft gegeven of slechte afspraken heeft gemaakt?

  • Gijs van Otten

    Belachelijk.
    Als bij een enorme verandering in het systeem van de dossiers zoiets fout gaat mag er toch heus schade geclaimd worden bij de leverancier...

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden