Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Rol van huisarts gaat drastisch veranderen’

Huisartsen krijgen binnen vijf jaar een stortvloed aan patiënten die zelf meetgegevens verzamelen. Om grip te houden, is het belangrijk dat huisartsen gaan experimenteren met sensortechnologie, stelt Dirk Jan van der Pol, productmanager Quli.
‘Rol van huisarts gaat drastisch veranderen’
Foto: ANP - Martijn Beekman

Van der Pol weet dat huisartsen vrij conservatief ingesteld zijn en, uitzonderingen daargelaten, niet snel experimenteren met sensortechnologie als een bloeddrukmeter, ecg-meters of smartwatches. Toch is het belangrijk dat huisartsen aan de slag gaan met zelfmeten. 'Het duurt geen vijf jaar meer voordat een groot deel van Nederland zichzelf meet. Met name dankzij smartwatches. Een horloge is sociaal geaccepteerd waardoor het niet gek is om met een smartwatch te lopen, terwijl de Google Glass een hoog gadgetgehalte heeft waar je al snel mee voor schut staat. Daarnaast zijn de nieuwe horloges platter, betaalbaarder en vol nieuwe mogelijkheden. Grote partijen als Samsung en Apple zijn bezig met meten van bloedsuiker, ademhaling en zelfs een continue ecg.'

Rol van de huisarts

'Het zou verstandig zijn als huisartsen zichzelf dit keer gingen verdiepen in deze technologie', vindt Van der Pol. Hij wijst daarbij naar de opkomst van patiënten die Google gebruiken om te ontdekken wat hen mankeert. 'In plaats van je kop in het zand te steken en de patiënt als onkundig te bestempelen, kun je ook mensen begeleiden. Door eerst zelf te experimenteren wordt duidelijk welke apparaten werken en welke niet. De huisarts leert zo hoe de technologie werkt, welke apparaten betrouwbaar zijn en welke geschikt zijn voor patiënten. Als de huisarts deze rol niet oppakt, gaan mensen zelf experimenteren en de vraag is of dat verstandig is.'

Aan de andere kant denkt Van der Pol dat huisartsen sowieso niet kunnen ontsnappen aan deze nieuwe technologie. Nu is het nog een enkeling die bij de huisarts komt met gemeten data, maar bij grote percentages patiënten valt het niet meer tegen te houden.

Diagnose

Als huisartsen eenmaal om zijn, beschikken zij over een schat aan informatie over de patiënt. 'Daardoor zijn zij in staat om een betere diagnose te stellen op basis van gemeten informatie in plaats van op kennis, intuïtie en observeringsvermogen. De rol van huisarts verschuift zo steeds meer naar analist. Op den duur hebben huisartsen steeds minder consults nodig om tot een goede diagnose te komen. Tegelijkertijd kunnen patiënten in de gaten gehouden worden of zichzelf in de gaten houden via de meetwaardes. Het draagt dus tegelijkertijd bij aan preventie.'

Metingen

Van der Pol werkt zelf voor het platform Quli aan het onderdeel sensoring. 'Nu valt het gros van de mensen nog onder de Google-generatie. Dat zijn de mensen die met informatie naar de huisarts gaan. De volgende stap is dat mensen met data aankomen en de huisarts vragen of ze op basis van deze informatie uitspraken kunnen doen. Ook krijgen we huisartsen die patiënten vragen of je voor langere tijd wilt meten. Dus niet 24 uur lang een ecg monitor meekrijgen, maar gedurende een maand deze gegevens meten, waardoor de informatie betrouwbaarder wordt. Iemand die 24 uur een ecg monitor meekrijgt, zal zich per definitie anders gedragen doordat hij zich heel bewust is van de ecg-monitor.

Quli wordt gebruikt door 25 zorgorganisaties, waarvan vijf organisaties co-creator zijn van het platform: Dr Leo Kannerhuis, Stichting Dichterbij, Pluryn, Amarant groep en Stichting Arq. In het eerste kwartaal gaan zij aan de slag met sensoring binnen Quli. De organisaties denken mee over hoe sensortechnologie toegepast kan worden in de zorg en starten daar pilots mee.

Toekomst

In de verdere toekomst gaat de rol van huisarts volgens Van der Pol nog verder veranderen. 'Watson van IBM kan nu al hele nauwkeurige diagnoses stellen op basis van een grote berg data. En juist diagnose is een hele belangrijke rol van de huisarts. Op een gegeven moment kunnen we ons niet meer voorstellen dat andere mensen ons vertellen dat we ziek zijn. Net zoals we ons niet meer kunnen voorstellen dat een bankmedewerker ons geld geeft als we dit nodig hebben. Het sociale aspect van de huisarts zal blijven, maar zaken als DNA, biofeedback en big data gaan nog veel veranderen in de zorg.' Van der Pol is ook niet bang dat we meer hypochonders krijgen. 'Bij de komst van de mobiele telefoon waren artsen bang dat patiënten dag en nacht zouden bellen. Door ongeschreven regels normaliseert dat vanzelf. Excessen worden aangesproken op hun gedrag. Of denk aan pinnen en internetbankieren. Bij elke vorm van nieuwe technologie ontstaat weerstaand en natuurlijk zijn er incidenten. Dat normaliseert vanzelf.'

Innovatie

Innovatie is nodig om kwaliteit en betaalbaarheid van zorg te garanderen. Hoe verschillende zorginstellingen of ondernemers hun weg vinden, leest u in het dossier innovatie.
Bekijk het dossier

9 reacties

  • paultjeb

    Hoe lang moet hierover nog gepraat worden maak het mogenlijk voor mensen die dat willen en geen zin hebben in lange wachtijden en drukke wachtkamer.kan niet wachten.wie een hond wil slaan vindt gauw een stok groetjes

  • Carolien Vervaat

    Patiënt blijft de regie houden!
    Maar wordt wel ondersteund door deskundige en sociale netwerken met de daarbij behorende middelen, in samenverband met de patiënt als die erom vraagd.

  • jwwirds

    Hm, interessant. Kennelijk beschouwen huisartsen de patiënten als onkundig. Daar merk ik anders niet veel van in het ziekenhuis. En de kop in het zand steken doen ze al helemaal niet. De eerste golf van de quantified self apparatuur komt er nu aan. In de gecontroleerde omgeving van het ziekenhuis is het betrouwbaar meten van dit soort data al een hele uitdaging, laat staan in de thuissituatie. Als deze problemen opgelost worden bij de verdere ontwikkeling van deze apparatuur dan wordt het wat, maar er is nog wel even te gaan.

  • GKMitrasing

    wat een geloofsbelijdenis....

  • Hans Nobel


    Het werk van een huisarts zal mbv de versnelde? verbeterde? vertroebelde? diagnostiek dankzij gadgets en hightechvindingen niet wezenlijk veranderen. Na diagnostiek volgt bij gezondheidsproblemen het bespreken van een behandelroute , advisering en begeleiding bij kleine en grote live-events van mensen zoals bij chronische aandoeningen of bij terminale ziekten......Alle technische middelen die daarbij kunnen helpen zijn welkom. Essentie is echter 'persoonlijke zorg bieden' en dat komt niet direct uit een (hightech) apparaat of meetsysteem.

    En wees gerust: huisartsen zijn vooruitstrevend. Zij waren in de zorg de eersten die voor een electronisch dossierbeheer zorgden. Die 25 jaar terug al protocollaire beleidsafspraken formuleerden obv wetenschappelijk onderzoek (Richtlijnen NHG). Hun zorg scoort mondiaal op topniveau.

    Huisartsen zijn niet tegen de invoering van de trein of van de auto geweest ;-) net zo min als tegen de komst van de mobiele telefoon. Integendeel, het verbeterde hun bereikbaarheid aanzienlijk. Dus goed voor de patiëntenzorg.

    Wat er aan betrouwbare en zinvolle technologie overblijft in de overvloed van gadgets moeten we afwachten. Marketing is immers niet gelijk aan wetenschappelijke evidence.

  • mikevholsteijn

    Laatst was ik aanwezig op een sessie over Quantified Self waar mooie voorbeelden werden gedemonstreerd van zelfmetingen en het nut daarvan. Een huisarts in opleiding (bijna klaar) reageerde vanuit de zaal: 'Als huisarts zit ik niet te wachten op al die data...'. Ik concludeer dat er nog een lange weg te gaan is. Het zal helpen als vanuit het huidig dominante 'brandjesblus model' gekanteld wordt naar een model waarbij preventie en het voorkomen van ziekte centraal staat.

  • AACM Maes

    De huisarts is nu ook al analist die op basis van gegevens (persoonlijk, anamnese, onderzoek, voorgeschiedenis etc) een werkdiagnose opstelt en samen met patiënt beleid maakt. Meer technologie betekent meer inputgegevens, niet alleen meer koren, maar ook meer kaf. Maar het werkprincipe verandert niet.

  • Teceer

    het basisprobleem zal altijd blijven dat de factor mens in zorgrelaties cruciaal is, maar niet in de financieringsschema's past. het is inderdaad belangrijk, dat (huis)artsen zich goed blijven informeren over de mogelijkheden van de technologie, maar wel vooral op basis van hun medische professie, niet primair geleid door de producenten van gadgets, hoe inventief en nuttig die gadgets ook zijn.
    en daarbij zal steeds opnieuw de vraag opkomen in hoeverre patiënt en zorgvrager zelf de regie kunnen houden over zowel hun leven als over de gadgets, die hun leven dreigen te gaan bepalen. dat is ook een belangrijke verantwoordelijkheid voor de makers van al die gadgets.

  • ronvanroosmalen

    Hoelang duurt het nog voordat de electronische huisarts app slimmer is dan de gemiddelde huisarts? Gegevens verzamelen vanuit de sensors, foto's worden gemaakt of maak je zelf er komt een vragenlijst die vul je in. gevens worden automatisch geupload en de diagnose is er binnen 1 seconde.....

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden