Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

GGzE richt nachtzorg compleet anders in

GGzE heeft met technologie de nachtzorg radicaal aangepast. De Eindhovense ggz-instelling claimt als eerste ggz-instelling op deze innovatieve manier de nachtzorg te leveren. Marie-Louise Vossen, bestuurder GGzE, vertelt over het nieuwe nachtzorgsysteem.
De cockpit van de nachtdienst
De cockpit van de nachtdienst - Foto: GGzE

Bij een standaard nachtdienst lopen medewerkers rondes om alle cliënten te controleren. Zij openen de deur, kijken met zaklamp of alles in orde is. Wanneer een cliënt zorg nodig heeft, moet hij vaak een tijd wachten voordat iemand komt helpen. 'We kregen van de cliëntenraad regelmatig terug dat cliënten het erg storend vonden als zij 's nachts wakker werden van de nachtdienst', vertelt Vossen. 'Voor medewerkers zijn de rondes arbeidsintensief en het is geen cliëntgerichte manier van werken. Dat ging zo niet verder. GGzE schuwt de koploperspositie niet en we besloten een nieuw nachtzorgsysteem te ontwikkelen.'

Nieuw nachtzorgsysteem

Alle kamers van de 750 cliënten op Landgoed De Grote Beek van GGzE zijn sinds een half jaar uitgerust met technologische middelen als een spreek-luisterverbinding, camera's en/of sensoren. Centraal staat: eigen regie van de cliënt, menselijk contact, zorg op maat, veiligheid en efficiëntie. Cliënten kunnen zelf aangeven aan welke ondersteuning zij behoefte hebben waardoor zij meer regie krijgen over hun eigen nachtrust. In een centrale cockpit worden alle cliënten in de gaten gehouden. Via de spreek-luisterverbinding bespreekt de medewerker met de cliënt wat de vraag is en bepaalt of er extra ondersteuning nodig is. Is een cliënt niet zelf in staat om de zorgbehoefte te bepalen dan kan de beweging van de cliënt gemonitord worden met bijvoorbeeld camera's of bed-signaleringsmatjes.
De nachtdienst beschikt daarnaast over een interactieve plattegrond die gekoppeld is aan het epd en de actuele BHV-overzichten. 'Bij een melding hebben medewerkers toegang tot de cliëntgegevens, een pasfoto en de overdracht', vertelt Vossen. 'In de overdracht staat vermeld of er overdag iets is voorgevallen waardoor het gedrag van de cliënt in de nacht afwijkend kan zijn. Het is daardoor heel duidelijk voor medewerkers hoe de cliënt benaderd moet worden en hoe groot de kans op escalatie is.'

Besparing voor GGzE

Hoewel het nieuwe systeem geen bezuinigingsoperatie was, dalen de kosten voor GGzE. Voorheen werkten 40 medewerkers in de nacht. In de nieuwe setting zijn dat er nog 23. Ontslagen zijn er niet omdat het overtollige personeel de grotere behoefte tijdens de dag opvult. Vossen verwacht dat de investering in het systeem binnen 2,5 jaar is terugverdiend.

Zorg en veiligheid

Het systeem draait nu een half jaar en onlangs is een eerste audit uitgevoerd. Cliënten reageerden grotendeels positief op de nieuwe werkwijze, deelt Vossen. 'De audit toonde aan dat 35 procent van de cliënten de veiligheid verbeterd vond, 50 procent maakte het niet uit en 15 procent voelde zich wat onveiliger. Dat had vooral te maken met onzekerheid of de techniek wel goed werkt. Zij moeten daar vertrouwen in krijgen en we vragen cliënten met het systeem te experimenteren. Het is belangrijk om niet aan deze gewenningsperiode voorbij te gaan. Dat kost tijd en aandacht.'
Ook medewerkers zijn positief. 'Ze waren vaker trots op hun functie-inhoud en voelden zichzelf beter toegerust met de technologie. Het werk wordt minder voorspelbaar en zij hebben meer verantwoordelijkheid omdat zij met minder mensen voor meer cliënten de rust in de nacht bewaren.'
Verder is het aantal incidenten licht afgenomen, vertelt Vossen. 'Ik vermoed, en dat is nog een hypothese, dat het komt door ons nieuwe nachtzorgteam.' Het nachtteam bestaat namelijk niet langer uit mensen die roulerende diensten draaien, maar het is een toegewijd team van mensen die enkel in de nacht werken. 'Binnen het team hebben we zorgpersoneel en beveiligingsmedewerkers. De combinatie van zorg en veiligheid is uniek. Zij worden ook gezamenlijk getraind en leren elkaars wereld kennen zodat zij taken van elkaar over kunnen nemen. Denk aan agressietraining of BHV-cursussen.'
Punt van aandacht in de nacht is het vinden van de juiste formatie. De daling van het aantal mensen in de nacht, betekent slimmer omgaan met pieken. Vossen: 'De formatie is gebaseerd op een gemiddelde. Het kan voorkomen dat in een uur veel cliënten hulp nodig hebben. Acute problemen worden het eerst verholpen, maar dat kan betekenen dat andere cliënten even moeten wachten. In geval van nood kunnen we natuurlijk altijd opschalen, maar we werken momenteel hard aan verfijning van het systeem.'

Innovatie

Innovatie is nodig om kwaliteit en betaalbaarheid van zorg te garanderen. Hoe verschillende zorginstellingen of ondernemers hun weg vinden, leest u in het dossier innovatie.
Bekijk het dossier

Foto

  • De spreek-luisterverbinding op kamers van cliënten

    De spreek-luisterverbinding op kamers van cliënten

    Foto: GGzE

Gerelateerde tags

2 reacties

  • ingMSchmidt

    De claim van GGzE de eerste te zijn met deze techniek is niet terecht. De Willem van de Berg Stichting in Noordwijk (thans onderdeel van 's-Heerenloo) heeft deze techniek al ca. 15 jaar geleden op grote schaal en met succes uitgerold en komt waarschijnlijk deze eer toe. Niettemin is het mooi dat ook de GGZ deze business-case ontdekt heeft.

  • KarinJacobs

    Prachtig initiatief van ggz Eindhoven. 's Heeren Loo zorggroep werkt al jaren met dit systeem. Ik zou graag eens samen kijken naar de visie op Nachtzorg en de positie van Nachtzorg binnen een grote instelling. Nachtzorg is in mijn optiek leverancier van Nachtzorg. Die andere rol van Nachtzorg is voor veel mensen wel even wennen

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden