Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Consumentenbond: ‘Ziekenhuis slordig met patiëntendossiers’

De Consumentenbond is erg geschrokken van de resultaten van eigen onderzoek naar hoe ziekenhuizen met patiëntendossiers om gaan. Twintig van de veertig mystery-patiënten, die voor de Consumentenbond hun medische dossier opvroegen bij hun ziekenhuis, ontvingen onjuiste gegevens, incomplete informatie of zelfs dossiers van anderen. Vijf mystery guests vingen bot; zij kregen helemaal geen informatie.
IStock

Van de twintig patiënten van wie het dossier niet klopt, missen vijf deelnemers informatie over voorgeschreven medicijnen als pijn- en ontstekingsremmers. In één dossier ontbreekt informatie over twee operaties en bevallingen en een andere patiënt leest in haar dossier dat ze kinderen heeft, wat niet het geval is. Niet alleen medische gegevens ontbreken, sommige dossiers zijn ook onleesbaar. Eén patiënt ontvangt behalve haar eigen gegevens ook de dossiers van twee andere patiënten, met hun namen en diagnoses erbij. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Een zorgvuldig medisch dossier is ontzettend belangrijk en we zijn oprecht geschrokken van deze uitkomsten. We roepen de Inspectie voor de Gezondheidszorg dan ook op om verder onderzoek te doen naar deze onzorgvuldigheden en uit te zoeken of het hier gaat om een structureel probleem.'

Wettelijk recht
Consumenten kunnen alleen achterhalen of hun dossier klopt, door het op te vragen. Ze hoeven zich hier niet bezwaard over te voelen. Het is een wettelijk recht om het eigen dossier op te vragen en in te zien. Combée: 'Een kloppend dossier vergroot de patiëntveiligheid en daar zijn patiënt en arts bij gebaat.'

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden