Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Geef calamiteitenonderzoek aan patiënt’

Ziekenhuizen zouden bij een calamiteit altijd het onderzoeksrapport aan patiënten moeten geven. De belangrijkste lessen zouden ze op hun eigen website moeten plaatsen.
legemaate.jpg
Ziekenhuizen kunnen veel onvrede bij patiënten wegnemen als ze calamiteiten open bespreken, vindt Johan Legemaate.

Dat zegt Johan Legemaate, hoogleraar gezondheidsrecht aan het AMC, in reactie op de aankondiging dat minister Edith Schippers van VWS ziekenhuizen gaat dwingen om de onderzoeksrapporten naar calamiteiten op hun eigen website te plaatsen. Schippers zal dat woensdag doen in een uitzendig van het tv-programma Zembla. Voor de NOS licht ze vast een tipje van de sluier.

Samenvatting calamiteitenonderzoek op website
Legemaate juicht die oproep om openheid toe, omdat ziekenhuizen dan veel meer dan nu van elkaars fouten kunnen leren. Maar hij denkt dat het niet nodig is dat ziekenhuizen daarvoor het hele onderzoeksrapport openbaar maken. ‘Je moet dan altijd de privacy van patiënten beschermen. Daarnaast kunnen het vrij forse rapporten van tientallen pagina’s zijn. Als alle ziekenhuizen dikke rapporten online zetten, schiet het zijn doel voorbij. Het lijkt mij veel handzamer als ziekenhuizen op hun eigen website een samenvatting maken waarin ze aangeven waarover een calamiteit ging en wat de verbeterpunten zijn. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis heeft daar enkele jaren geleden een goede eerste aanzet voor gedaan.’

Openheid naar patiënten
Openheid moet volgens Legemaate altijd beginnen met openheid naar de patiënt. ‘Het is toch wel heel vreemd dat patiënten geen kopie krijgen van het onderzoeksrapport naar een calamiteit die hun zelf is overkomen. Helaas komt dit nog in veel ziekenhuizen voor. Vooral omdat ze bang zijn dat patiënten het rapport gebruiken bij juridische vervolgstappen. Dat komt echter zelden voor. Ziekenhuizen kunnen juist veel onvrede bij patiënten wegnemen als ze calamiteiten openlijk bespreken en het onderzoeksrapport wel geven. Daarmee voorkom je juist juridische claims.’

Openheid organiseren
Legemaate is nauw betrokken bij een initiatief van twaalf ziekenhuizen om opener te zijn over medische fouten. ‘De praktijk is weerbarstig. Niemand vindt het prettig om fouten toe te geven.’ Een van de belangrijkste bevindingen is dat ziekenhuizen er goed aan doen om openheid te organiseren. ‘Het helpt enorm als er een stappenplan is waarin staat wie dat doet. Het eerste contact tussen ziekenhuis en patiënt is cruciaal. Er is iets fout gegaan en daar zijn beide partijen van geschrokken. Niet elke dokter is in staat om dat goed uit te leggen. Zorginstellingen zouden artsen daarbij moeten begeleiden.’

Non-actief stellen artsen
Schippers wil verder de Inspectie voor de Gezondheidszorg meer bevoegdheden geven om artsen op non-actief te stellen totdat de tuchtrechter een uitspraak doet. Nu kan alleen de raad van bestuur van een zorginstelling een arts schorsen. Volgens Legemaate zal dat slechts in incidentele gevallen het geval zijn, als artsen ernstig disfunctioneren.   

 

Ziekenhuizen onvoldoende voortvarend
Dat ziekenhuizen ingrijpen van de overheid nodig hebben om meer transparant te zijn over calamiteiten, toont volgens Legemaate aan dat ziekenhuizen dit onderwerp onvoldoende voortvarend hebben aangepakt. ‘De overheid zegt nu: “Als jullie het niet zelf doen, dan dwingen we jullie”. Het is jammer dat de sector het zo ver heeft laten komen. Reden te meer voor ziekenhuizen om door te pakken, lijkt me.’

 

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden